Basisscholen werken niet prestatiegericht

Driekwart van de basisscholen werkt niet prestatiegericht genoeg. Zij stellen onvoldoende duidelijke doelen om leerlingen beter te laten presteren, concludeert de Inspectie voor het Onderwijs in het jaarverslag (pdf). "Zonder doelen kun je niet scoren", zei de inspecteur-generaal Annette Roeters.

Vooral bij prestatiegericht werken voor rekenen en wiskunde wordt slecht gescoord. En dat terwijl is bewezen dat deze manier van werken leerlingen helpt om beter te presteren. "Leraren die prestatiegericht werken, hebben in hun lessen duidelijk voor ogen wat ze hun klas moeten leren en stemmen hun onderwijs effectief af op de verschillen tussen de leerlingen." Deze scholen kijken jaarlijks kritisch hoe hun leerlingen presteren en voeren bij slecht resultaat snel verbeteringen door.

De inspectie vindt verder dat scholen die slecht presteren de oorzaak hiervan bij zichzelf moeten zoeken en niet de bal bij de leerlingen moet leggen. Scholen moeten kritisch naar zichzelf kijken en zich vergelijken met ander scholen. De inspectie pleit daarom voor het invoeren van verplichte toetsen op verschillende momenten om het niveau van leerlingen te bepalen. Die gegevens kunnen worden gebruikt om verbeteringen door te voeren.

Zowel demissionair minister van Onderwijs André Rouvoet (CU) als demissionair staatssecretaris van Onderwijs Marja van Bijsterveldt (CDA) benadrukten in een reactie het belang van prestatiegericht werken. "Dat is de sleutel tot kwaliteitsverbetering", zei Rouvoet. "Ambitie is geen vies woord als het over de toekomst van kinderen gaat", stelde ook Van Bijsterveldt. Prestatiegericht werken is een voorwaarde voor onderwijs van hoog niveau. "We moeten veeleisender zijn."