Interview met Vince Zampella en Jason West over Respawn Entertainment

Joystiq heeft deze maandag nog gesproken met de ontslagen bazen van Infinity Ward, Vince Zampella en Jason West, over hun nieuwe project, Respawn Entertainment, en over hun nieuwe partner: Electronic Arts. Hoewel er nog geen game in ontwikkeling is, geen studio en het duo de enige werknemers van het project zijn is er genoeg te bespreken. Hieronder een samenvatting van het interview. Zie bron voor volledig interview in het Engels.

Joystiq: Waarom is het zo belangrijk om deze aankondiging (van Respawn Entertainment) te maken, terwijl jullie pas net weg zijn gegaan bij Infinity Ward en bezig zijn met de rechtszaak.

Jason West: We zijn niet weggegaan - we zijn ontslagen. We moesten na die lastige tijd uitvogelen wat we wilden gaan doen en grote uitgevers begonnen ons e-mails te sturen en ons op te bellen. Na veel aanboden leek ons EA de beste keuze, zodat we onafhankelijk en vrij konden blijven en mooie games konden maken. Nu we dat geregeld hebben kunnen we een team gaan samenstellen.

Vince Zampella: We hebben de aankondiging zo gedaan, omdat we mensen zoeken voor ons team.

David DeMartini: Vanuit EA gezien was het een aantrekkelijke free agent op de markt en we grepen onze kans. We proberen ze een soort van veilige haven te geven en te zorgen dat ze weer prachtige games maken. Het zou zonde zijn als we ze deze kans niet gaven.

Dus jullie focussen op mensen in dienst nemen gezien de aankondiging. Zoeken jullie weer Infinity Ward collega's op? Denk je dat ze jullie volgen? Zijn er al aanmeldingen uit die hoek?

JW: Nee absoluut niet. We zoeken nu pas weer nieuwe mensen, de site is al online. Als het team compleet is hoor je het wel.

EA heeft al genoeg shooters, de meesten concurreren met Call of Duty. Heeft de markt niet genoeg shooters?

DD: Er is nog niet echt een idee. "They approached us with a concept that two really creative geniuses are going to get together, form a team and make something special happen again." Het gaat om high-quality entertainment dat de mensen vermaakt.

Zijn jullie niet bang dat jullie moeten concurreren met Call of Duty?

JW: Het gaat niet om het merk, we willen nieuwe games maken - awesome gaming entertainment met kwaliteit die de fans willen. We zullen helemaal nieuwe games gaan maken, gewoon vanaf het begin.

Medal of Honor: Allied Assault was groots voor EA. Call of Duty was groots voor Activision. Nu lijkt het weer te gebeuren. Voel je enige druk om opnieuw zoiets groots te maken?

JW: "There's always an insane amount of pressure. I don't think we could get any more. We're used to it."

DD: Het gaat niet om het IP, maar om de creatieve mensen die we hier hebben. Dat zorgt voor het succes in de toekomst.

Al nieuwe plannen met deze nieuwe situatie, een nieuw IP? Zoeken jullie mogelijkheden om media te mixen? Hoe zit het met merken gerleateerd aan Call of Duty?

JW: We zullen vooral focussen op de game en het maken van een cultureel relevant IP. Mensen moeten ervan kunnen genieten en er deel aan willen nemen. Later kan men films of boeken erover schrijven, nu gaat het allemaal om de game "That's our focus"

Er is een grote hoeveelheid Call of Duty franchise en met Modern Warfare 2 wordt het alleen maar groter. Hoe zorg je er nou voor dat je de fans kan overhalen jullie nieuwe product te proberen?

DD: Nou deze twee mensen starten nu dus een studio. Er is nog zoveel te doen tussen nu en het uitbrengen van een nieuwe titel. Nu moeten ze in ieder geval een team samen stellen. "But as it relates to the longer-term strategy, the magic comes from the magician. And these guys have proven to be incredibly strong magicians with a really good eye towards collaborating with other really strong magicians, and then combined, they'll have a lot of magic come out of whatever they create."

Interviewer: Christopher Grant van Joystiq