Groot deel helikopters Defensie voorlopig gevloerd

Een groot deel van de helikopters van Defensie komt voorlopig niet van de grond. Dat komt door slijtage in Afghanistan, de monopoliepositie van onderdelenleveranciers, te weinig geld voor nieuwe onderdelen en een gebrek aan technisch personeel, schrijft staatssecretaris van Defensie Jack de Vries in een Kamerbrief.

Het is al langer bekend dat de Apache-gevechtshelikopters en Chinook-transporthelikopters in Afghanistan sneller slijten door het opwaaiende stof. Bij het repareren van de helikopters komt echter meer kijken dan op het eerste gezicht lijkt.

De leveranciers van reserveonderdelen hebben vaak een monopoliepositie. Dat heeft bij de Chinook meerdere keren geleid tot hoge prijzen of moeizame onderhandelingen. Hierdoor blijven de helikopters langer aan de grond.

Daardoor neemt de opleiding van piloten, boordbemanningen en technisch personeel ook meer tijd in beslag. Defensie heeft vorig jaar al extra onderdelen besteld, maar moet nu de hand op de knip houden. De Chinook, de Apache en de Cougar-transporthelikopter kunnen hierdoor in de toekomst minder steun bieden aan de land- en zeestrijdkrachten. De inzet in Afghanistan loopt volgens De Vries geen gevaar.

Van de 29 Apaches zijn er acht in de VS voor oefeningen, vijf in Afghanistan en vijf in onderhoud. Van de overige elf zijn er gemiddeld vier of vijf inzetbaar, terwijl Defensie voor opleiding en training zeven Apaches nodig zegt te hebben.

Van de elf Chinooks zijn er drie in Afghanistan. Aan drie toestellen wordt gesleuteld en van de overige vijf zijn er vaak maar twee inzetbaar, terwijl ze alle vijf nodig zijn. Dat ze niet allemaal inzetbaar zijn, komt door gebrek aan onderdelen, inspecties die langer duren dan verwacht, overmatige slijtage of een tekort aan ervaren personeel voor onderhoud. Halverwege volgend jaar komen er zes Chinooks bij.

Van de zeventien Cougars zijn er vijf in Afghanistan. Daar is er een beschadigd geraakt toen hij werd beschoten. Aan vier toestellen in Nederland wordt gesleuteld. Van de overige zeven zijn er vier tot zes inzetbaar, ook door een tekort aan onderhoudspersoneel en reserveonderdelen.