Boren N/Z-lijn nu echt begonnen

De tunnelboor van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam is begonnen aan het echte werk. De boor is door de 1,20 meter dikke plaat beton heen en heeft de Amsterdamse bodem bereikt. Daarmee kan het boren eindelijk beginnen, meldt het projectbureau Noord/Zuidlijn vandaag.

Na een periode van uitvoerige testen is de wand die de boor scheidde van de bodem in enkele dagen geslecht. De boor was er om 14.01 uur doorheen. Volgens de tunnelbouwers is het boren pas begonnen als de grond is bereikt. De betonnen plaat telt niet mee.

De boor is vertrokken uit een grote kuil op het Damrak, bij het Centraal Station. Het duurt nog een of twee maanden voordat de 85 meter lange boor helemaal uit de schacht in de grond is verdwenen. Daarna komt het boren pas echt op gang en moet de boor per dag acht tot tien meter afleggen.

De boormachines werden anderhalve week al aangezet, maar er ging veel tijd zitten in het nalopen van alle systemen en het goed afstellen van de boor. Daarom zette de boor, genaamd Gravin, pas enkele dagen geleden zijn tanden in de betonnen damwand van de startschacht.

Medio dit jaar moet de oostelijke buis van de tunnel tot aan het nieuwe station Rokin af zijn. Daarna wordt begonnen aan de westelijke buis, die aan het einde van het jaar klaar moet zijn. Daarna gaan de boormachines naar het Scheldeplein om begin volgend jaar verder te boren. Eind 2012 moet het boren helemaal klaar zijn.

De metrolijn moet volgens de planning in 2017 in gebruik worden genomen.