Studenten opgeroepen klachten chipkaart te melden

Studenten moeten hun klachten over de ov-chipkaart massaal bij het ministerie van Onderwijs melden. Die oproep doet reizigersvereniging Rover vandaag.

Staatssecretaris van Onderwijs Van Bijsterveldt (CDA) is volgens de vereniging slecht op de hoogte over de 'wantoestanden' rond de chipkaart. Studenten maken volgens Rover door problemen met de chipkaart veel kosten. Ze zouden vaak alsnog treinkaartjes moeten kopen en geld en tijd kwijtraken aan telefoongesprekken om de chipkaart te krijgen.

De vereniging wil dat duidelijk wordt waar de studenten hun geld kunnen terugvragen. Desnoods zou het ministerie de kosten zelf moeten vergoeden. Van Bijsterveldt is volgens de Rover slecht op de hoogte. Tijdens het vragenuur stelde ze dat studenten met hun problemen naar de ov-helpdesk kunnen, terwijl die volgens Rover niet bestaat.

"Bedoelt u wellicht het Surinaamse callcenter van klantenservice studenten ov-chipkaart, een afdeling van NS?", schrijft Rover in een brief aan de minister. Vervolgens wijst Rover erop dat er veel verschillende lijnen zijn, die de student alleen maar doorverwijzen of niet kunnen helpen. Ook zou het Surinaamse nummer de studenten door hoge tarieven op kosten jagen.