Gamen slecht voor schoolprestaties

Uit Amerikaans onderzoek van de universiteit van Ohio blijkt dat games een negatieve invloed op schoolprestaties hebben. Gamende kinderen blijken minder huiswerk te maken dan hun leeftijdsgenootjes zonder spelcomputer.

Voor het onderzoek werden vierenzestig niet-gamende jongens tussen de 6 en 9 jaar oud in twee groepen verdeeld. De ene helft kreeg een PlayStation 2 met drie games en de andere helft zou de spelcomputer pas na vier maanden krijgen.

Na vier maanden bleek dat de jonge gamers ongeveer veertig minuten per dag op de spelcomputer speelden. Tijd die ten koste ging van sociale- en schoolactiviteiten. In vergelijking waren gamende leerlingen dertien minuten minder per dag met huiswerk bezig dan niet-gamende klasgenoten.

"De lees- en schrijfvaardigheid van jonge gamers bleef achter in vergelijking met hun klasgenoten zonder spelcomputer", aldus onderzoeker Robert Weis in gesprek met persbureau AP. "Deze langzame progressie wijkt af van de norm en tevens werden er bij de gamende groep meer leerproblemen geconstateerd."

Volgens Weis toont de studie aan dat ouders de tijdsbesteding van hun kinderen goed in de gaten moeten houden.

Gamen slecht voor schoolprestaties
Gamen slecht voor schoolprestaties (Foto: Novum)