Take-Two heeft moeite zonder GTA

Take-Two is op dit moment een bedrijf dat het voornamelijk moet hebben van de Grand Theft Auto-serie. Dit stellen analisten Todd Greenwald en Michael Pachter tegenover de website Gamesindustry.

"Take-Two maakt nog lang geen winst. Zelfs in een periode van zes maanden waarin grote titels als 'Red Dead Redemption', 'Mafia 2', 'Max Payne 3', 'L.A. Noire', 'Civilization V' en 'NBA 2K11' uitkomen", stelt Greenwald. Alleen in de jaren dat een Grand Theft Auto-game uitkomt, boekt Take-Two winst.

Games als 'Max Payne 3' en 'Mafia 2' zijn al zes jaar in ontwikkeling. "De gemiddelde tijd van de ontwikkeling van een game van Take-Two ligt boven het gemiddelde van twee jaar dat voor andere ontwikkelaars geldt. Het bedrijf moet altijd minimaal een jaar extra ontwikkelingskosten meerekenen voor elk van de grote franchises. [...] Tot het moment dat Take-Two haar producties stroomlijnt, kunnen we niet anders concluderen dan dat het lastig voor ze is om winst te maken", aldus Michael Pachter.

Toch is Pachter van mening dat de nood niet heel erg hoog is bij Take-Two. Zo hebben 'NBA 2K10' en 'Borderlands' bijzonder goed verkocht. Ook heeft Take-Two enkele grote games in haar portfolio. "Ze hebben acht goedlopende franchises, en de kennis en kracht in huis om hits te produceren", meent Pachter.

Van het vorige maand verschenen 'Bioshock 2' zijn inmiddels drie miljoen exemplaren verkocht, een meer dan prima resultaat. 'Grand Theft Auto IV' is reeds 15 miljoen keer verkocht. Recentelijk werd bekend dat 'Mafia 2' en 'Red Dead Redemption' enige tijd zijn uitgesteld, terwijl gamers eind deze maand 'Grand Theft Auto IV; Episodes from Liberty City' mogen verwachten op de PC en Playstation 3.

Take-Two heeft moeite zonder GTA
Take-Two heeft moeite zonder GTA (Foto: Novum)

Submitter:  Bron: Novum