Huismerk loopt in op A-merk

De grote A-merken in de supermarkten zijn het afgelopen jaar achtergebleven bij de huismerken. De omzet van de grote namen groeide nog wel, maar niet zoveel als die van de huismerken of van de supermarkten als geheel. Dat blijkt uit een jaarlijkse merkentop-10 van onderzoeksbureau IRI Nederland, meldt vakblad Foodmagazine vandaag.

De matige groei van de A-merken komt onder meer door de crisis. Producten waarvan de omzet jarenlang steeg, zoals zuiveldranken, verse sappen en tussendoortjes als Sultana, hebben het nu moeilijk, waarschijnlijk doordat de consument minder te besteden heeft, stellen de onderzoekers. Ook de promotie van huismerken zet de A-merken onder druk.

De omzet van de A-merken steeg nog met 2,2 procent. Als tabaksmerken buiten beschouwing worden gelaten blijft slechts een omzetgroei van 0,8 procent over.

De echt Hollandse merken als Hak, Mona en Honig doen het wel goed. Ook een aantal merken van multinationals als Unilever en Proctor & Gamble onttrekken zich aan de tendens. Campina is nog steeds het grootste merk in de supermarkt.