Gascoyne: "CFD alleen hulpmiddel in F1"

De technisch directeur van Lotus F1 Mike Gascoyne is sceptisch over het gebruik van Computational Fluid Dynamics in de Formule 1. De Brit vindt een handig hulpmiddel, maar wil net als Adrian Newey een vinding eerst in de windtunnel testen voordat het op de baan ingezet wordt.

Zowel Virgin Racing als US F1 slaan de stap van de windtunnel echter over. Dit brak het eerstgenoemde team donderdag in Jerez op toen de voorvleugel door een te zwakke constructie spontaan afbrak. "Ik denk dat het een integraal onderdeel is, maar geen compleet geheel," zei Gascoyne over CFD. De Brit geeft Newey gelijk wat betreft zijn mening over CFD. "Hij is een van de beste aerodynamicaspecialisten in de Formule 1. Ik was zo'n specialist en mijn promotie-onderzoek ging over CFD, dus ik ben het wel ongeveer met hem eens."

Gascoyne wijst er op dat zowel BMW als Renault naast hun CFD-centra nog gebruik maken van windtunnels. "Ik ken Bob Bell van Renault erg goed. Hij is een slimme man die mij mijn eerste baantje in de F1 gaf en hij is een opgeleide aerodynamicus. Hij denkt dat je een windtunnel nodig hebt. CFD is een fascinerende en geavanceerde technologie, maar is het compleet? Ik denk niet dat er veel mensen denken dat dat het geval is."