Stormloop AH vanwege voetbalplaatjes

Albert Heijn heeft dit jaar door de actie met voetbalplaatjes nog meer mensen naar de winkel gelokt dan vorig jaar. Sinds het begin van de actie komen er wekelijks 68 duizend extra ouders met kinderen shoppen, vorig jaar waren dat er vijftigduizend. Dat schrijft het AD op basis van een onderzoek door GfK dat vandaag wordt gepubliceerd.

Zolang de actie loopt verdient Albert Heijn wekelijks twee miljoen euro extra. Dat komt met name door de huishoudens met kinderen die het meeste uitgeven. In totaal kwamen er afgelopen week ruim een miljoen huishoudens met kinderen in de AH-winkels.

Een onderzoeker noemt het 'erg knap' dat er nog meer mensen naar de winkel zijn gekomen door de actie. Normaal gesproken werkt een actie juist minder goed bij herhaling.

De actie bereikt naar verwachting deze week het hoogtepunt. Er zijn 440 miljoen plaatjes gedrukt en achthonderdduizend verzamelalbums. Bij elke besteding van tien euro krijgt een klant vijf plaatjes.

Dat de plaatjes ook letterlijk bijna voor een stormloop zorgen blijkt uit een verhaal van een Albert Heijn in IJmuiden. Daar werden klanten bij het filiaal aan het Dudoksplein belaagd door tientallen kinderen die het op de plaatjes voorzien hebben, staat in De Telegraaf. De supermarkt heeft een bewaker ingezet om de orde te herstellen.