"Muziekgames hebben hun top nog niet bereikt"

Het afgelopen jaar werden we overstelpt met ritmegames van MTV en Activision. Zo werd Guitar Hero uitgebreid met Smash Hits, Metallica, Band Hero en natuurlijk het vijfde deel in de hoofdserie. MTV daarnaast bracht ons The Beatles, LEGO Rock Band en Rock Band: Unplugged. Toch was het niet het succesvolste jaar voor muziekgames, de totale jaaromzet zakte met 46% naar $1,06 miljard. Heeft het genre al gepiekt of moet het beste nog komen? In de nieuwste uitgave van Edge horen we Harmonix en Neversoft die hierin lijnrecht tegenover elkaar zijn.

Oprichter en CEO van Harmonix Alex Rigopulos heeft er het volle vertrouwen in dat de top nog lang niet bereikt is. Volgens hem was 2009 een zwaar jaar door de recessie, mensen zijn dan niet zo snel geneigd veel geld neer te leggen voor dure gamebundels. Maar de passie die mensen hebben voor muziek blijft wel bestaan en ritmegames leveren een extra ervaring voor de muziekfans. Rigopulos denkt dan ook dat het recordjaar nog gevestigd zal gaan worden.

Brian Bright, project director bij Neversoft, is een andere mening toegedaan. Hij ziet de toekomst van het genre niet in nog meer games en content die analoog of digitaal verkocht moet worden, hij gelooft in de kracht van user generated content. Hij denkt hierbij absoluut niet alleen aan de gewone consument die het in zijn vrije tijd moet doen naast het gamen, maar hij ziet mensen die een passie hebben voor het maken van muziek zich ook inzetten voor het maken van nieuwe content. De verkoopcijfers van Guitar Hero III evenaren, de op een na best verkochte game in de US van de laatste vijftien jaar, ziet hij zo snel niet gebeuren.

Beatles Rock Band
The Beatles zijn niet de toekomst van ritmegames?