Meldpunt voor klachten opdringerig energiebedrijf

Consuwijzer opent vandaag een digitaal meldpunt voor klachten over verkoop aan de deur door energiebedrijven. Aanleiding is het toegenomen aantal klachten dat het overheidsloket binnenkrijgt over de wijze waarop bedrijven proberen hun verkoopwaar aan de deur te slijten.

In Consuwijzer werken onder meer de Nederlandse Mededingingsautoriteit (Nma) en de Consumentenautoriteit samen. De NMa en de Consumentenautoriteit stellen het 'absoluut onacceptabel' te vinden als misstanden bij verkoop aan de deur aan de orde van de dag blijken te zijn.

"Slechte communicatie ondermijnt het vertrouwen van consumenten in de energiemarkt", melden de instanties. Potentiële klanten moeten volgens hen de juiste informatie krijgen, zodat zij een weloverwogen besluit kunnen nemen of zij willen overstappen.

Consumenten kunnen op de website van Consuwijzer hun klacht over verkoop aan de deur melden. Hierbij is het de bedoeling dat ze alle relevante informatie melden, zoals verkopers die liegen, verkeerde informatie geven, informatie verzwijgen of zich agressief gedragen. Ook als consumenten zich onder druk gezet voelen om iets te tekenen, kunnen ze dit melden.

Consuwijzer verzamelt alle klachten. Energiebedrijven die zich niet aan de regels houden, kunnen een boete krijgen van de NMa of de Consumentenautoriteit.