Onderzoek naar gevaar snelwegreclame

Er komt een onderzoek naar de risico's van billboards en kunstobjecten langs de weg. Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) leiden reclames en dergelijke langs de weg af. Samen met de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid wordt nu onderzocht of dat zo is en of dat voor gevaar zorgt, schrijft het AD.

Volgens VVN moet er terughoudender worden omgegaan met reclame-uitingen langs de weg. Vooruitlopend op het onderzoek zegt een woordvoerder in het AD dat dat voor gevaar zorgt. Het zou hetzelfde werken als afleiding in de auto. "Zelfs handsfree bellen heeft al dezelfde effecten op een bestuurder als drie glazen wijn."

Buitenlandse onderzoekers zouden al neigen naar een conclusie over een verband tussen reclames en ongelukken. Het Nederlandse onderzoek gaat zeker een jaar duren. Daarna wilde VVN met het ministerie van Verkeer en met de provincies en gemeenten om de tafel. Lokale overheden hebben eigen regels over reclame langs de weg.