De antwoorden van Edwin van Calker

Een paar weken geleden konden jullie vragen stellen aan Edwin van Calker. Uit alle vragen, die op FOK!sport en in het sportforum zijn gesteld, hebben wij de leuksten gekozen, en deze verstuurd naar Edwin. Hieronder vind je de antwoorden.

Ken je de film Cool Runnings en zo ja, hoe vond je die?

Natuurlijk! Erg leuke film en geeft eigenlijk heel goed weer hoe het er in de sport aan toe gaat. Met name voor de kleinere landen, waar ik Nederland ook nog maar even onder schaar. Zo zijn we in Nederland ook ooit begonnen. De laatste jaren gaat het gelukkig wel de goede kant op en is de sport in Nederland een stuk gegroeid. Vanuit de hoek van het NOC&NSF, materiaalsponsor Eurotech en hoofdsponsor Lotto. Door deze partijen hebben we een grote stap voorwaarts kunnen zetten.

Is wonen in een land als Nederland geen grote handicap vergeleken met bobbers uit landen als Canada of Oostenrijk?

Tja, we beginnen wel met een achterstand maar dat valt wel "goed" te maken. Voordat je 16 bent mag je nog niet bobben dus de eerste jaren verlies je eigenlijk geen tijd. In Nederland is het natuurlijk wel lastig om te beginnen. We hebben bijvoorbeeld al geen baan in Nederland waar we snel en makkelijk heen kunnen. Vandaar dat we Winterberg (Sauerland) maar tot onze Nederlandse baan hebben gebombadeerd.

Op welke manier kan je je voorbereiden op een specifieke baan, zoals in Vancouver? Heb je simulatie mogelijkheden etc.?

We hebben nu in totaal vier weken af mogen dalen op de Olympische baan. Ik heb nu het gevoel dat ik de baan onder de knie heb. Het blijft een lastige en zeer uitdagende baan. Vooral onder in de baan, vanaf bocht 10, gaat het bijzonder hard (>140 km/u) en dan kom je in volle vaart op een labyrinth af. Dat is nergens anders ter wereld zo. De combinatie van hoge snelheden en snelle bochten-combinaties maken de baan lastig

Wat vind je van de bobslee attractie in de Efteling?

Helaas ben ik nog nooit in de attractie geweest maar lijkt me wel leuk. Misschien gebeurt dit nog een keer.............

Met welke plaats op de Olympische spelen ben je tevreden?

Gezien onze resultaten van afgelopen seizoen en dit seizoen weten we dat als alles top is, we een medaille kunnen halen. Dat zou natuurlijk het ultieme zijn. Maar we zijn als team tevreden met een top 6 klassering.

Hebben jullie tegenwoordig authentiek materiaal of nog steeds afgedankte bobs van andere landen ?

We hebben vorig jaar voor wat betreft de viermans bob een (nieuwe) topslee van Duitse makelaardij kunnen kopen. Dat heeft veel geld gekost, maar de slee loopt erg goed en is snel. Daarbij hebben we ook goede viermans ijzers en dat samengevoegd met onze goede start en het sturen van de piloot maakt dat wij voorin mee kunnen doen.

Voor wat betreft de tweemansbob zijn we nog meer zoekende. We hadden tot dit seizoen verouderd materiaal. Deze zomer hebben we nieuw materiaal kunnen kopen en dat zijn we nu aan het testen. Maar dat ziet er goed uit. Ik verwacht bij de wedstrijden in Europa beter mee te kunnen doen.

Wie is je grote voorbeeld bij het bobben?

Iemand waar ik veel respect voor heb is Andre Lange, drievoudig olympisch kampioen en meervoudig wereldkampioen. De Duitsers hebben altijd topmateriaal, maar zijn relaxte manier van voorbereiden spreekt mij erg aan. Op het juiste moment er staan en kunnen doseren ligt hem erg goed. En daar gaat het in de topsport om! Pieken op het juiste moment.

Je hebt bij ons p[ de trainingsdagen ook altijd teams die erg snel zijn, maar die zie je in de wedstrijd nooit terug in de top 10. Wij kunnen gelukkig ook meestal tijdens de wedstrijden iets extra's brengen. Dat is een van de sterke punten van ons team.

Zit je liever in de viermans of de tweemansbob?

Het lijkt een makkelijke vraag omdat de viermansbob beter loopt. Alleen vindt ik het nu ook een mooie uitdaging om de tweemansbob te verbeteren. Ik ben gewoon absoluut niet tevreden over onze prestaties. Maar de viermans heeft toch wel de voorkeur, ook door de uitadging om met vier grote mannen snel in de slee te springen. Ter info: Arnold 1.94m, Sybren 1.99m, Timothy 1.76 en Edwin 1.88m!

Zijn alle bobs van hetzelfde materiaal/gewicht/samenstelling? Of is er net zoals bij bv de F1 ook voordeel te halen dmv expirimenten met de bob?

De meeste bobs zijn van hetzelfde materiaal. Er wordt nog wel eens getest tussen kevlar en karbon (body van de slee). We proberen de slee zo licht mogelijk te krijgen en de bemanning zo zwaar mogelijk. Onze viermansslee is leeg 215,5 kg (toegestaan minimum 210kg). Het totale gewicht, inclusief bemanning, mag maximaal 630 kg zijn. We hebben dus met zijn vieren- inclusief spikes, helmen, crashvestjes- nog 414,5 kg te verdelen. Dat lukt ons net.

Voor de tweemans geldt: Onze slee 175 kg (toegestaan gewicht totaal 390kg). We hebben dus nog met zijn tweetjes 215 kg te verdelen. Ook daar zitten we dicht bij.

In Nederland is het langebaanschaatsen erg groot. Schaatsers als Wennemars presteren al tijden niet, maar hebben veel meer mogelijkheden dan jullie. Baal je er niet van dat jullie dichter tegen de wereldtop zitten maar niet de middelen hebben die enkele B-schaatsers wel hebben?

Dat is nu eenmaal een gegeven. Nederland is schaatsgek! Ons probleem is eigenlijk dat Bobsleeën voor veel mensen te "ver" weg is. Je kunt het niet snel in je vrije tijd doen. We hebben sinds vijf jaar wel de beschikking over een bobstartbaan in Harderwijk en daar worden veelvuldig clinics gegeven. Maar voor het afdalen zelf moeten we toch al snel naar Winterberg (Dui). Onze mogelijkheden zijn de laatste jaren wel sterk vooruit gegaan, maar het kan altijd beter. Het is aan ons om te presteren en dan volgt de aandacht en dus mogelijkheden vanzelf.

Maar natuurlijk balen wij daar wel eens van. Wij zouden ook wel fulltime met onze sport bezig willen zijn, maar van alleen een A-status vergoeding kun je niet leven.

Wat dacht je na je allereerste afdaling (zowel als remmer als piloot)?

Wow, wat is dit! Je kunt van tevoren van alles bedenken en veel naar de verhalen van anderen luisteren, maar het gevoel van een afdaling kun je moeilijk beschrijven. Zo veel snelheid, heftig heen en weer geschud worden en een slee die gedurende de hele run versnelt. Waanzinnig! En dus geen mogelijkheid om af te remmen of er uit te springen. Iets wat je tijdens de eerste run stieken wel wilt doen.......

De eerste run als piloot viel reuze mee. Je begint van damesstart en glijdt rustig naar beneden. Je bereikt dan geen hoge snelheden. Je moet even wennen aan de bewegingen en het stuurmechanisme van de slee.

Heb je spijt dat je niet verder bent gegaan in de atletiek? (of misschien beter: Waarom ben je niet verder gegaan in atletiek?)

Ik heb leuke prestaties neergezet als junior in de atletiek. Als senior ben ik gaan spinten en ik liep in de 10.60. Op een gegeven ogenblik kwam het bobben voorbij. Mijn trainingsgenoten in Assen, Timothy Beck en Arnold van Calker, waren in 1999 al overgestapt naar het bobben. Door hun ben ik erin gerold en na 1 jaar als aanduwer, besloot ik er zelf als piloot voor te gaan. Ik zag een mooie nieuwe uitdaging en een groot avontuur voor me liggen. En dat is het zeker. Helemaal de eerste jaren als piloot. Je aanduwers scouten, materiaal regelen, vervoer regelen en natuurlijk sponsoren zoeken. Je leert er eigenlijk heel veel van.

En daarbij-> In de atletiek kom je met 10.60 op de 100m niet erg ver............

Submitter:  Bron: FOK!sport