Michael: "Layout circuits oorzaak weinig inhalen

De technisch-directeur van Williams Sam Michael geeft de circuits de schuld er van dat er weinig ingehaald wordt in de Formule 1. De nieuwe aerodynamische regels moesten het mogelijk maken om meer in te halen, maar het tegenovergestelde blijkt waar te zijn.

Michael geeft hiervan de circuits de schuld. Hij wil dat er meer gedaan wordt om het spektakel voor de fans te vergroten. "De auto's kunnen nu dichter op elkaar rijden, maar er is nog veel werk te verzetten," zei de Australiër.

"Eén ding dat niet meegenomen werd in de regels voor 2009 was het ontwerp van de circuits. Neem een circuit zoals Barcelona, daar haalt niemand in. Zet dezelfde auto's neer op Monza of Hockenheim en er zijn vele inhaalacties. Dat zit hem puur in de lay-out. Raceogranisaties moeten meer langzame bochten voor het rechte stuk maken en de chicanes weghalen."

"Als je naar Abu Dhabi kijkt dan heeft het circuit goede aspecten, maar er zijn ook enkele fundamentele fouten gemaakt. Er was weinig echte actie en de organisatie moet dat voor volgend jaar rechtzetten. Je kunt het ontwerp van de auto's niet de schuld blijven geven."

Voor volgend jaar staan er aan de bolides toch nog enkele veranderingen gepland die Michael toejuicht. Zo worden de voorbanden smaller en worden de wieldoppen verboden. Hierdoor zal de gewichtsverdeling van de auto iets naar achteren verschuiven en kunnen door de gewijzigde luchtstromen de auto's dichter bij elkaar rijden. Dit moet het inhalen bevorderen.