Ook Renault vergadert over toekomst in F1

Naast Toyota vergadert vandaag ook Renault over de toekomst van het merk in de Formule 1. Waar het Japanse team het bijltje er bij neergooide wordt van het Franse merk verwacht dat ze gewoon in de koningsklasse van de autosport actief blijven.

Renault kreeg dit jaar te maken met het crashgateschandaal dat teambaas Flavio Briatore en hoofdingenieur Patt Symonds de kop kostte. Daarnaast vertrokken er enkele sponsoren waaronder ING. Nu Toyota bekend heeft gemaakt om uit de sport te stappen is voor Renault de drempel om dit ook te doen lager.

In tegenstelling tot bij het Japanse merk lijkt Renault wel te blijven. Zo heeft interim-teambaas Bob Bell bezworen dat het bedrijf gecommitteerd blijft aan de sport en heeft de renstal voor 2010 al weer nieuwe sponsoren aangetrokken, waaronder het Nederlandse TW Steel. Ook is Robert Kubica al vastgelegd als eerste coureur voor volgend jaar.

Update

Renault heeft in een vergadering drie opties besproken. Het merk kan de stekker er uit trekken, doorgaan als motorleverancier of met de huidige renstal doorgaan. Teambazen Bob Bell en Jean-Francois Caubet mochten wel bij de vergadering aanwezig zijn, maar hadden verder geen stem in het proces.

Mocht Renault de stekker er uit trekken, dan is het de vierde autofabrikant in een jaar tijd. Eind 2008 vertrok Honda al, terwijl BMW en Toyota recentelijk aangekondigd hebben de stekker er uit te trekken. Verwacht wordt dat morgen de uitkomst van de vergadering bekend wordt gemaakt.