De banner nadert zijn einde

Nog even en de banner is er niet meer. Jarenlang was dit blokje van 468 pixels breed en 60 pixels hoog de meest gebruikte advertentievorm op internet, maar de afgelopen jaren is de vraag ernaar sterk ingezakt.

Dit signaleert het advertentiebureau WebAds, een van de grotere partijen op het gebied van de verkoop van internetadvertenties. Het bureau maakte vandaag bekend de banner vanaf begin volgend jaar helemaal niet meer aan te bieden. De banner is te klein en te weinig effectief geworden, zo zegt directeur Tjeerd Kooij.

Met het verdwijnen van de banner gaat er een stuk geschiedenis verloren, zo beseft Kooij. "De banner is het formaat waar het vijftien jaar allemaal mee begon. Maar er is nu vraag naar grotere maten. De pop-up was bij ons al gestorven. Drie jaar geleden kwam er een knik in de verkoop van banners."

Volgens Kooij is er bij adverteerders nu de meeste vraag naar de zogenoemde rectangle, het grootste reclameblok dat wordt aangeboden voor internetsites. Ook op maat gesneden internetadvertenties die zijn geïntegreerd met de inhoud van websites zijn in trek, zegt hij.

Op de Nederlandse markt voor internetadvertenties gaat ongeveer 800 miljoen euro om. Marktleider Google pakt daar 500 miljoen euro van, schat Kooij. Het resterende deel komt terecht bij de uitgevers van sites en partijen als WebAds. Het bureau verkoopt advertenties van de sites van onder meer Voetbal International, MTV, TMF en LinkedIn.

Dit krijgen we dus meer te zien