Voorbeschouwing Grand Prix van Japan

Dit weekend staat in het land van de rijzende zon de Grand Prix van Japan op het programma. Jenson Button krijgt de eerste mogelijkheid om wereldkampioen worden. Hiervoor moet de Brit vijf punten meer halen dan zijn teamgenoot Rubens Barrichello. Kan Lewis Hamilton zijn tweede overwinning op rij boeken en wat kunnen Kimi Räikkönen en Fernando Alonso na de aankondigingen eerder deze week?

Suzuka International Racing Course is in 1962 geopend en is een ontwerp van de Nederlander John Hugenholtz. De baan, die eigendom van Honda is, heeft een 8-vorm en kent enkele prachtige bochten. De bocht van het circuit is de 130R die alleen door de grote coureurs volgas werd genomen in het verleden.


Lengte: 5.807 km
Aantal ronden: 53
Totale lengte: 307.573 km
ronderecord: 1:31.540 (K. Räikkönen – McLaren MP4-20, 2005)

Coureurs

Pos. Naam Team Punten
1. J. Button Brawn GP 84
2. R. Barrichello Brawn GP 69
3. S. Vettel Red Bull Racing59
4. M. Webber Red Bull Racing51.5
5. K. Räikkönen Ferrari 40
6. L. Hamilton McLaren-Mercedes37
7. N. Rosberg Williams 30.5
8. F. Alonso Renault 26
9. T. Glock Toyota 24
10. J. Trulli Toyota 22.5
11. H. Kovalainen McLaren-Mercedes22
12. F. Massa Ferrari 22
13. N. Heidfeld BMW Sauber12
14. R. Kubica BMW Sauber9
15. G. Fisichella Ferrari 8
16. A. Sutil Force India 5
17. S. Buemi Toro Rosso 3
18. S. Bourdais Toro Rosso 2
19. K. Nakajima Williams 0
20. V. Liuzzi Force India 0
21. N. Piquet jr. Renault 0
22. R. Grosjean Renault 0
23. L. Badoer Ferrari 0
24. J. Alguersuari Toro Rosso 0

Constructeurs

Pos. Team Punten
1. Brawn GP 153
2. Red Bull Racing110.5
3. Ferrari 62
4. McLaren-Mercedes59
5. Toyota 46.5
6. Williams 30.5
7. Renault 26
8. BMW Sauber21
9. Force India 13
10. Toro Rosso 5

De Grand Prix van Japan heeft een historie die terug gaat tot 1963. Destijds won Peter Warr met een Lotus-Cosworth de onofficiële race op Suzuka. De eerste officiële race stond in 1976 op het programma op Fuji. Daarna is er van 1978 tot 1986 niet met Formule 1-bolides geracet in Japan. In 1987 waren de bolides terug in het land van de rijzende zon en won Gerhard Berger met een Ferrari.

De race is altijd een van de laatsten van het jaar en vele titels zijn hier beslist. Zo won Damon Hill in 1996 op Suzuka zijn eerste en enige wereldtitel in de Formule 1. Een spannende titelstrijd was die in 1999. Eddie Irvine ging aan de leiding van het kampioenschap met Mika Häkkinen vlak achter zich aan. Michael Schumacher keerde na zijn beenbreuk terug bij Ferrari en probeerde zijn teamgenoot aan de titel te helpen. Häkkinen pakte in de race de leiding voor Schumacher en Irvine en stond deze met hulp van McLaren-teamgenoot Coulthard niet meer af, waardoor de titel naar Finland ging.

Dat Suzuka verraderlijk is blijkt wel in 2002 als Alan McNish in de kwalificaties na het uitkomen van de 130R hard achterwaarts de bandenstapels in ging. De Schot bleef ongedeerd, maar heeft sinds het ongeval niet meer in een Formule 1-bolide gereden.

2006 was het laatste jaar van Michael Schumacher in de Formule 1. De Duitser streed met Fernando Alonso om de titel en moest winnen om aan de leiding in het kampioenschap te komen. Aanvankelijk reed Schumacher ook aan de leiding in de race, maar na 37 ronden gaf de Ferrari-motor van de Duitser voor het eerst sinds Frankrijk 2000 de geest en kon Alonso eenvoudig de race winnen. De Spanjaard nam tien punten voorsprong op Schumacher en kreeg het kampioenschap op basis van het aantal overwinningen in de schoot geworpen.

De race vorig jaar werd verreden op Fuji. Lewis Hamilton en Felipe Massa streden om de titel. Hamilton pakte poleposition voor Kimi Räikkönen en Heikki Kovalainen. Massa moest als vijfde starten. De beste start voor Räikkönen, maar Hamilton herpakte zich snel. Zowel de Brit als zijn McLaren-teamgenoot Kovalainen raakten de Ferrari van de Fin, waarna ze alle drie de baan verlieten. Hierdoor kon Robert Kubica de leiding pakken voor Fernando Alonso en Kovalainen.

Massa wist in dit geweld voor Hamilton te komen, maar de Braziliaan verremde zich in de tweede ronde, waarna de Brit hem inhaalde. De Ferrari-coureur kwam terug en raakte de McLaren, zodat Hamilton spinde en terugviel naar de laatste plaatsen. De Brit haalde meteen banden en brandstof om zo later te proberen om naar voren te komen. Beide kemphanen kregen voor verschillende incidenten drive-through-penalty's, zodat ze ver terugvielen.

Alonso kon door een goede pitstopstrategie de leiding overnemen van Kubica, terwijl daarachter Kovalainen met motorproblemen uitgevallen was. Massa wist zich in de punten te werken, maar kwam op zijn weg Sébastien Bourdais tegen, waarna de Braziliaan na een wheelbang spinde. Niet Massa maar Bourdais werd uiteindelijk voor het incident bestraft. Alonso kwam ondertussen als eerste over de streep voor Kubica en Räikkönen. Massa werd zevende, terwijl Hamilton als twaalfde eindigde.

Vrijdag 2 oktober 2009

03:00 - 04:30 vrije training 1
07:00 - 08:30 vrije training 2

Zaterdag 3 oktober 2009

04:00 - 05:00 vrije training 3
07:00 - 08:00 kwalificatie

Zondag 4 oktober 2009

07:00 2009 Formula 1 Fuji Television Japanese Grand Prix


Datum Tijd Programma
Za 3 oktober06.55-08.15 uur RTL GP: Formule 1 - Japan - Kwalificatie
Zo 4 oktober06.00-06.55 uur RTL GP: Formule 1 - Japan - Pre-show
Zo 4 oktober06.55-09.00 uur RTL GP: Formule 1 - Japan - Race
Zo 4 oktober09.00-09.15 uur RTL GP: Formule 1 - Japan - Nabeschouwing
Zo 4 oktober20.00-21.00 uur RTL GP: Formule 1 - Japan - Samenvatting

Datum Tijd Programma
Za 3 oktober06.00-08.30 uur BBC1: Formule 1 - Japan - Kwalificatie
Zo 4 oktober06.10-09.00 uur BBC1: Formule 1 - Japan - Race
Zo 4 oktober20.00-20.30 uur BBC3: Formule 1 - Japan - Samenvatting
Nederlandse tijden


DagMinimumMaximumNeerslagkansWeerbeeld
Vrijdag21 °C22 °C100 %regen
Zaterdag17 °C24 °C90 %'s ochtends regen
Zondag15 °C26 °C20 %deels bewolkt
Bron: The Weather Channel
Submitter:  Bron: FOK!sport