Formule 1-teams breken met FIA

De Formule 1-teams verenigd in de FOTA hebben donderdagavond besloten om te breken met de FIA. Ze willen volgend jaar een nieuwe raceklasse opzetten.

Het nieuws volgt op het laatste voorstel dat Max Mosley vandaag deed. Daarin beloofde hij voor volgend jaar dat de budgetlimiet naar 100 miljoen euro zou gaan en dat de reglementen grotendeels gelijk zouden blijven als die van 2009. Wel zouden de nieuwe teams enige compensatie krijgen.

"De teams kunnen niet langer doorgaan met het maken van compromissen ten opzichte van de fundamentele waarden van de sport en hebben dan ook geweigerd de voorwaardelijke inschrijving voor het wereldkampioenschap 2010 aan te passen," zo luidde een verklaring.

"Deze teams hebben daarom geen ander alternatief dan aan te kondigen dat er een nieuw kampioenschap wordt opgezet waarin de waarden van de deelnemers en partners gereflecteerd worden. De serie zal transparant bestuurd worden, één reglement kennen, het aantrekken van deelnemers aanmoedigen en er zal geluisterd worden naar de fans, inclusief het verlagen van de toegangsprijzen, partners en andere belanghebbenden."

"De belangrijkste rijders, sterren, merken, sponsoren, promoters en bedrijven die historisch gezien geassocieerd worden met de hoogste tak van motorsport zullen aan deze nieuwe serie deelnemen."

De leden van de FOTA moesten uiterlijk vrijdagmiddag aangeven of ze akkoord gingen met het voorstel van Mosley om een plaatsje op de grid voor 2010 te bemachtigen. Hiervoor hadden ze hun voorwaardelijke inschrijving om moeten zetten in een definitieve.

"Sinds de oprichting van de FOTA afgelopen september hebben de teams samengewerkt en geprobeerd de FIA en de commerciële rechtenhouder tevreden te stellen en de sport proberen te ontwikkelen en te verbeteren," ging de verklaring verder.

"Onverwachte wereldwijde financiële verstoringen hebben de Formule 1 voor grote uitdagingen gesteld. De FOTA is er trots op dat het de meest substantiële maatregelen om de kosten in de sport te drukken bereikt heeft."

"In het bijzonder hebben de fabrieksteams ondersteuning geboden aan de onafhankelijke teams, waarvan er enkele waarschijnlijk zonder de initiatieven van de FOTA niet meer in de sport hadden gezeten. De FOTA-teams zijn een substantiële vrijwillige kostenreductie overeengekomen die een goede basis voor de toekomst zullen vormen."

"Volgend op deze inspanningen hebben alle teams aan de FIA en de FOM verklaard dat ze zich tot eind 2012 wilden committeren. De FIA en de FOM hebben er op aangestuurd om verdeling binnen de FOTA te zaaien."

"De wensen van de meeste teams zijn genegeerd. Verder heeft de FOM tientallen miljoenen dollars achtergehouden voor veel teams, wat teruggaat tot in 2006. Ondanks de vijandige omgeving heeft de FOTA op eerlijke wijze geprobeerd een compromis te zoeken."

Deze verklaring van de FOTA laat geen ruimte meer voor een compromis met de FIA en de autosportbond kan dan ook niet anders besluiten dan andere teams toe te laten tot de Formule 1.

Wel zal nog onduidelijk blijven wat er zal gebeuren met de teams van Ferrari, Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso. Deze teams hebben zich enkele jaren geleden gecommitteerd aan de sport en willen daar nu vanaf.

Ook is nog onduidelijk wat de geschorste leden van de FOTA, AT&T Williams en Force India, zullen gaan doen. Zij hebben zich onvoorwaardelijk ingeschreven voor het seizoen 2010, maar deze bijzondere omstandigheden kunnen wellicht ruimte bieden voor een overstap naar de nieuwe raceklasse.