Voorbeschouwing Grand Prix van Groot-Britannië

Komend weekend staat de Grand Prix van Groot-Brittannië op het programma. Het zal voorlopig de laatste maal zijn dat er op Silverstone wordt geracet door de Formule 1. Jenson Button wil zijn thuisrace winnen, maar hij krijgt stevige concurrentie van beide Red Bulls die in deze race definitief door willen breken. Kan Williams de goede lijn van Turkije doorzetten en wat kunnen de andere teams die dit seizoen nog vooraan mee willen strijden?

Silverstone is in 1948 opengegaan voor de autosport nadat het vijf jaar eerder aangelegd was als vliegveld in de Tweede Wereldoorlog. Het circuit heeft door de jaren vele aanpassingen ondergaan, maar blijft voor alle coureurs veel uitdaging bieden en het ademt historie met beroemde bochtennamen als Maggots, Becketts, Chapel en Club.

Lengte: 5.141 km
Aantal ronden: 60
Totale lengte: 308.355 km
ronderecord: 1:18.739 (M. Schumacher - Ferrari F2004, 2004)

Coureurs

Pos. Naam Team Punten
1. J. Button Brawn GP 61
2. R. Barrichello Brawn GP 35
3. S. Vettel Red Bull 29
4. M. Webber Red Bull 27.5
5. J. Trulli Toyota 19.5
6. T. Glock Toyota 13
7. N. Rosberg Williams 11.5
8. F. Massa Ferrari 11
9. F. Alonso Renault 11
10. K. Räikkönen Ferrari 9
11. L. Hamilton McLaren 9
12. N. Heidfeld BMW 6
13. H. Kovalainen McLaren 4
14. S. Buemi Toro Rosso 3
15. R. Kubica BMW 2
16. S. Bourdais Toro Rosso 2
17. G. Fisichella Force India 0
18. A. Sutil Force India 0
19. K. Nakajima Williams 0
20. N. Piquet jr. Renault 0

Constructeurs

Pos. Team Punten
1. Brawn GP 96
2. Red Bull 56.5
3. Toyota 32.5
4. Ferrari 20
5. McLaren 13
6. Williams 11.5
7. Renault 11
8. BMW 8
9. Toro Rosso 5
10. Force India 0

De Grand Prix van Groot-Brittannië is een van de oudste op de Formule 1-kalender. In 1926 en 1927 kwamen de voorlopers van de Formule 1 al naar het eiland en vanaf 1948 is de race ieder jaar gehouden. Dat jaar stond de Grand Prix op Silverstone op het programma, een baan die gebouwd is rondom een vliegveld dat in de Tweede Wereldoorlog een luchtmachtbasis was. Door de jaren heen heeft de race vele malen op Aintree en Brands Hatch plaatsgehad, maar Silverstone bleef toch iedere twee jaar vaste prik in het schema. Vanaf 1987 is dit circuit vast op de kalender gekomen, maar zoals het er nu voor staat, zal de Grand Prix volgend seizoen verhuizen naar Donington Park.

In het verleden hebben Jim Clark en Alain Prost de race vijfmaal op hun naam geschreven. Nigel Mansell volgt het duo met vier zeges. De Grand Prix staat bekend om de soms enorme regenbuien, zo ook in 1975. Een enorme hagelbui maakte het rijden na 53 ronden vrijwel onmogelijk. De eersten in die race Jody Scheckter, James Hunt, and Mark Donohue konden allemaal hun auto niet meer op de baan houden en het was Emerson Fittipaldi die zijn laatste overwinning in de Formule 1 zou boeken voor Carlos Pace en Scheckter. Uiteindelijk zouden maar zes auto’s rijdend de finishvlag zien. Het was ook de race dat er voor het eerst startlichten werden gebruikt en dat Graham Hill zijn afscheid van de sport aankondigde.

In het meer recente verleden kende Michael Schumacher een haat-liefdeverhouding met Silverstone. De Duitser haalde in 1994 in de opwarmronde polesitter Damon Hill in en negeerde vervolgens het bevel om een stop-and-go-penalty uit te voeren. Dit kwam hem op een zwarte vlag te staan en twee wedstrijden schorsing. In 1998 won Schumacher de race ondanks een straf die hij had opgelopen. Hij ging in de laatste ronde naar binnen om zijn straf in te lossen en finishte in de pitstraat. Door nog een ronde te rijden zag hij de finishvlag uiteindelijk wel. Later bleek de straf onterecht te zijn uitgedeeld en werd Schumi definitief als winnaar van de race uitgeroepen voor Mika Häkkinen.

Juan Pablo Montoya wist in 2005 op Silverstone zijn eerste overwinning voor McLaren binnen te halen. De Colombiaan won onder droge omstandigheden voor Fernando Alonso en Kimi Räikkönen. Een jaar later was Alonso veruit de sterkste. De Spanjaard pakte poleposition, reed de snelste ronde en won de race. Hiermee was hij de jongste rijder ooit die dit voor elkaar kreeg. Als zijn teamgenoot Giancarlo Fisichella niet één ronde geleid had, dan had Alonso een Grand Chelem op zijn naam gezet. Schumacher en Räikkönen werden tweede en derde in deze race. In 2007 wist Räikkönen dan wel te winnen in Groot-Brittannië. De Fin stuurde zijn Ferrari na 59 ronden als eerste over de streep voor Alonso en Lewis Hamilton.

De Grand Prix van Groot-Brittannië werd vorig jaar onder de dreiging van regen verreden. In de nog droge kwalificatie zorgde dit er voor dat Heikki Kovalainen poleposition kon pakken voor Mark Webber en Kimi Räikkönen. Wereldkampioenschapsleider Felipe Massa kwam niet verder dan plaats negen op de grid.

Voor de wedstrijd had het geregend, zodat alle auto’s op intermediates startten. Räikkönen probeerde Webber meteen in te halen voor plaats twee, maar beide kemphanen zagen Hamilton passeren. Webber spinde niet veel later en ook Massa kon het rechte spoor niet houden. Waar Webber weer in het veld op wist te klimmen, had Massa alle moeite om de auto op de baan te houden en de Braziliaan spinde dan ook meerdere malen. Hamilton had ondertussen nergens last van en reed vooraan weg bij de concurrentie. Toen de baan op begon te drogen wist Räikkönen het gat te dichten naar Hamilton en beide kemphanen kwamen bij de eerste pitstops tegelijk binnen. De Fin liet geen banden vervangen en was als eerste de baan weer op.

Dit bleek een foute keuze te zijn, want het begon hard te regenen, waardoor Hamilton eenvoudig de leiding over kon nemen. Daarachter was het Nick Heidfeld die aan zijn opmars begon. De Duitser pakte in Luffield eerst Timo Glock en Fernando Alonso om enkele ronden later in dezelfde bocht tegelijk Räikkönen en Kovalainen te pakken. Kubica was na halfweg de race doorgeschoven naar plaats drie na Kovalainen gepasseerd te hebben. De achteraan rijdende Honda’s namen na 37 ronden de gok door op de extreme regenbanden te gaan rijden. Dit pakte goed uit, want Barrichello was negen seconden per ronde sneller dan de rest van het veld. De Braziliaan finishte uiteindelijk op plaats drie achter Hamilton en Heidfeld. Klassementsleider Felipe Massa kwam uiteindelijk op plaats dertien op twee ronden achterstand over de streep na vele uitstapjes op en naast de baan.

Vrijdag 19 juni 2009

11:00 - 12:30 vrije training 1
15:00 - 16:30 vrije training 2

Zaterdag 20 juni 2009

11:00 - 12:00 vrije training 3
14:00 - 15:00 kwalificatie

Zondag 7 juni 2009
14:00 Santander British Grand Prix

Datum Tijd Programma
Za 20 juni13.55-15.10 uur RTL GP: Formule 1 - Groot-Brittannië - Kwalificatie
Zo 21 juni13.00-13.55 uur RTL GP: Formule 1 - Groot-Brittannië - Pre-show
Zo 21 juni13.55-15.45 uur RTL GP: Formule 1 - Groot-Brittannië - Race
Zo 21 juni15.45-16.00 uur RTL GP: Formule 1 - Groot-Brittannië - Nabeschouwing
Zo 21 juni20.00-20.30 uur RTL GP: Formule 1 - Groot-Brittannië - Samenvatting

Datum Tijd Programma
Za 20 juni13.10-15.15 uur BBC1: Formule 1 - Groot-Brittannië - Kwalificatie
Zo 21 juni13.10-16.00 uur BBC1: Formule 1 - Groot-Brittannië - Race
Zo 21 juni20.00-20.30 uur BBC3: Formule 1 - Groot-Brittannië - Samenvatting
Nederlandse tijden


DagMinimumMaximumNeerslagkansWeerbeeld
Vrijdag10 °C17 °C20 %Bewolkt
Zaterdag9 °C17 °C60 %Lichte regen
Zondag9 °C18 °C20 %Half Bewolkt
Submitter:  Bron: FOK!sport