[Dakar] KTM trekt zich terug

Motorfabrikant KTM heeft zich per direct volledig teruggetrokken voor de Dakar-rally. Het Oostenrijkse team is het niet eens met de beslissing van de organisatie van de rally om de cilinderinhoud van de motoren te beperken tot 450 cc.

KTM heeft bij de motoren de afgelopen acht edities op haar naam geschreven en is een van de belangrijkste teams in Dakar. Temeer omdat het niet alleen motoren levert aan de toppers, maar ook aan de amateurs die de Dakar-rally proberen uit te rijden. Met name voor deze laatste groep komt de klap van de terugtrekking van KTM hard aan.

Door de reglementswijzigingen bij de motoren probeert de organiserende ASO de dominantie van KTM te doorbreken. De wijziging gaat al in voor de editie 2010, waardoor er geen tijd meer is om een andere motor te bouwen. Daarom heeft KTM zich per direct teruggetrokken.

"Elk reglement voor een sport heeft veranderingen nodig om nieuwe ontwikkelingen te bevorderen en de interesse in de sport te behouden, maar het invoeren van de veranderingen heeft ook tijd nodig. We hebben alles in onze fabriek gericht op de 690 cc-motoren voor zowel ons fabrieksteam als de ongeveer vijftig privérijders. Deze motoren moeten in juni gebouwd worden en de contracten hiervoor zijn al helemaal rond. Dit heeft enorme financiële consequenties. Bovendien zijn we geschokt door het gebrek aan loyaliteit van de Dakar-organisatie; zeker nadat we na de afgelaste rally van 2008 dit jaar ondanks de economische crisis gewoon weer aan de start stonden," zei Motor Sportadviseur Heinz Kinigadner.

KTM zegt geen 450 cc-motoren te willen bouwen, omdat deze niet geschikt zijn voor lange rally's. Het Oostenrijkse team zal zich daarom niet langer op de Dakar-rally richten, maar op andere evenementen waar haar motoren nog wel toegestaan zijn.