Voorbeschouwing Grand Prix van Turkije
Komend weekend staat de Grand Prix van Turkije op het programma. Jenson Button gaat naar de Bosporus als de onbetwiste leider in het Formule 1-kampioenschap. Dit weekend zal de Brawn GP op de hielen worden gezeten door Red Bull Racing en Ferrari dat hier traditioneel erg sterk is. Kan Felipe Massa hier wederom winnen en kunnen Toyota en BMW Sauber zich revancheren na het debacle in Monaco? We weten het zondagmiddag.
Het in 2005 geopende Istanbul Park is een van de meest geslaagde Hermann Tilke creaties. Het 5,3 kilometer lange circuit biedt veel spektakel door de hoogteverschillen en het kent goede inhaalmogelijkheden.
De teams met goede downforce en veel motorvermogen zijn hier in het voordeel, maar met tactisch vernuft kun je ver komen. Bocht acht is de beroemdste bocht van het circuit, want de coureurs moeten driemaal insturen.
Lengte: 5.338 km
Aantal ronden: 58
Totale lengte: 309.356 km
ronderecord: 1:24.770 (Montoya - McLaren-Mercedes MP4-20, 2005)
Coureurs
Pos | Rijder | Nationaliteit | Team | Punten |
1 | J. Button | Engeland | Brawn-Mercedes | 51 |
2 | R. Barrichello | Brazilië | Brawn-Mercedes | 35 |
3 | S. Vettel | Duitsland | RBR-Renault | 23 |
4 | M. Webber | Australië | RBR-Renault | 19.5 |
5 | J. Trulli | Italië | Toyota | 14.5 |
6 | T. Glock | Duitsland | Toyota | 12 |
7 | F. Alonso | Spanje | Renault | 11 |
8 | K. Räikkönen | Finland | Ferrari | 9 |
9 | L. Hamilton | Engeland | McLaren-Mercedes | 9 |
10 | F. Massa | Brazilië | Ferrari | 8 |
11 | N. Rosberg | Duitsland | Williams-Toyota | 7.5 |
12 | N. Heidfeld | Duitsland | BMW Sauber | 6 |
13 | H. Kovalainen | Finland | McLaren-Mercedes | 4 |
14 | S. Buemi | Zwitserland | STR-Ferrari | 3 |
15 | S. Bourdais | Frankrijk | STR-Ferrari | 2 |
16 | R. Kubica | Polen | BMW Sauber | 0 |
17 | G. Fisichella | Italië | Force India-Mercedes | 0 |
18 | A. Sutil | Duitsland | Force India-Mercedes | 0 |
19 | K. Nakajima | Japan | Williams-Toyota | 0 |
20 | N. Piquet jr. | Brazilië | Renault | 0 |
Constructeurs
Pos | Team | Punten |
1 | Brawn-Mercedes | 86 |
2 | RBR-Renault | 42.5 |
3 | Toyota | 26.5 |
4 | Ferrari | 17 |
5 | McLaren-Mercedes | 13 |
6 | Renault | 11 |
7 | Williams | 7.5 |
8 | BMW Sauber | 6 |
9 | STR-Ferrari | 5 |
10 | Force India-Mercedes | 0 |
De eerste race op het nieuwe circuit stond in 2005 op het programma. Voor alle rijders was het een nieuwe baan, dus het was afwachten wat de grenzen zouden zijn. McLaren bleek ijzersterk te zijn met een poleposition en de racewinst voor Kimi Räikkönen. Juan Pablo Montoya was onderweg naar de tweede stek, maar beschadigde een ronde voor het einde zijn auto bij het inhalen van een langzamere deelnemer en moest Fernando Alonso daardoor voorbij laten. Robert Doornbos eindigde als dertiende, terwijl Christijan Albers uitviel.
Een jaar later was Felipe Massa ijzersterk. De Braziliaan behaalde poleposition voor zijn teamgenoot Michael Schumacher en won de race voor Fernando Alonso en Schumacher die in de laatste ronden nog een verbeten gevecht hadden om plaats twee. De winnaar van het vorige jaar Räikkönen kwam door een botsing in de eerste ronde niet aan de finish. Dit gold ook voor Albers die na een spin uitviel.
Ook in 2007 wist Massa zowel de poleposition als de winst in de race te pakken. Räikkönen wist na de start meteen de tweede plaats van Lewis Hamilton af te pakken en de Brit kon niet meer doen dan volgen. Toch pakte de pitstopstrategie nog bijna goed uit voor Hamilton, want hij leek op weg om zich tussen de beide Ferrari's te nestelen, totdat een lekke voorband roet in het eten gooide. In plaats daarvan werd Fernando Alonso derde.
Vorig jaar ging Kimi Räikkönen als kampioenschapsleider naar de Grand Prix van Turkije toe. De Fin zag in de kwalificatie Felipe massa de pole pakken voor Heikki Kovalainen en Lewis Hamilton. Zelf was hij pas vierde.
De start was voor Massa met daarachter Hamilton. Kovalainen en Räikkönen botsten met elkaar, waardoor de McLaren-coureur met een lekke band naar de pits moest en de Ferrari-coureur een beschadigde voorvleugel opliep. Een forse aanrijding tussen Giancarlo Fisichella en Kazuki Nakajima zorgde er voor dat de safety car in de baan moest komen.
De naar de vijfde plaats teruggevallen Räikkönen wist al snel Fernando Alonso in te halen en pakte na de pitstops ook Robert Kubica. Vooraan was het Lewis Hamilton die met minder brandstof aan boord Massa in wist te halen. Uiteindelijk moest de Brit een pitstop meer maken dan beide Ferrari-coureurs, maar dat weerhield hem er niet van om tussen hun beiden in te finishen.
Vrijdag 5 juni 2009
09:00 - 10:30 vrije training 1
13:00 - 14:30 vrije training 2
Zaterdag 6 juni 2009
10:00 - 11:00 vrije training 3
13:00 - 14:00 kwalificatie
Zondag 7 juni 2009
14:00 Türkiye Grand Prix
Datum | Tijd | Programma |
Za 6 juni | 12.55-14.15 uur | RTL GP: Formule 1 - Turkije - Kwalificatie |
Zo 7 juni | 13.00-13.55 uur | RTL GP: Formule 1 - Turkije - Pre-show |
Zo 7 juni | 13.55-15.45 uur | RTL GP: Formule 1 - Turkije - Race |
Zo 7 juni | 15.45-16.00 uur | RTL GP: Formule 1 - Turkije - Nabeschouwing |
Zo 7 juni | 20.00-20.30 uur | RTL GP: Formule 1 - Turkije - Samenvatting |
Datum | Tijd | Programma |
Za 6 juni | 12.10-14.15 uur | BBC1: Formule 1 - Turkije - Kwalificatie |
Zo 7 juni | 13.10-16.00 uur | BBC1: Formule 1 - Turkije - Race |
Zo 7 juni | 20.00-20.30 uur | BBC3: Formule 1 - Turkije - Samenvatting |
Dag | Minimum | Maximum | Neerslagkans | Weerbeeld |
Vrijdag | 18 °C | 25 °C | 0 % | Zonnig |
Zaterdag | 18 °C | 27 °C | 10 % | Zonnig |
Zondag | 19 °C | 28 °C | 0 % | Zonnig |