Voorbeschouwing Grand Prix van Bahrein
Een week geleden geleden zaten we in China en nu zijn we aanbeland in Bahrein voor de vierde ronde van het tot dusver spannende Formule 1-seizoen 2009. In Bahrein zijn er nieuwe kansen voor bijvoorbeeld Ferrari om punten te halen, ze staan nog steeds op een troosteloze laatste plek in het constructeurskampioenschap met nog geen enkel punt. Nu we zo weer langzamerhand op Europa afgaan begint de Grand Prix ook weer op een normaal tijdstip. Niet meer in de ochtend maar gewoon om 14:00 uur. En oh ja: we zitten in de woestijn dus van regen zullen we normaal gesproken geen last hebben. Maar van zand des te meer.
Het circuit in Bahrein is pas sinds 2004 te vinden op de F1-kalender. Het circuit is ontworpen door niemand minder dan Hermann Tilke, de huisarchitect van de Formule 1. De nadruk in het ontwerp lag op veel inhaalmogelijkheden, wat goed gelukt is. De baan is zeer breed en verder zijn er state-of-the-art faciliteiten.
Het circuit is met name zwaar voor de banden. Vanwege het woestijnzand zullen deze bovengemiddeld aan slijtage bloot worden gesteld. Ditzelfde zand zal ook de motoren op de proef stellen, die waarschijnlijk uitgerust zullen zijn met aangepaste luchtfilters. Een andere beproeving voor de motoren zal de hitte zijn. Bij vorige edities liep het kwik op tot maar liefst 42 graden Celsius. Naast betrouwbaarheid spelen ook downforce en tractie een grote rol. Tractie is met name van belang in de bocht voor start/finish.
Bron: FIA
Circuit lengte: 5.412 km
Aantal Ronden: 57
Race afstand: 308,238 km
Ronde record: 1:30,252 M Schumacher (2004)
Rijders
Pos | Rijder | Nationaliteit | Team | Punten | |
1 | Jenson Button | Engeland | Brawn-Mercedes | 21 | |
2 | Rubens Barrichello | Brazilië | Brawn-Mercedes | 15 | |
3 | Sebastian Vettel | Duitsland | RBR-Renault | 10 | |
4 | Timo Glock | Duitsland | Toyota | 10 | |
5 | Mark Webber | Australië | RBR-Renault | 9.5 | |
6 | Jarno Trulli | Italië | Toyota | 8.5 | |
7 | Nick Heidfeld | Duitsland | BMW Sauber | 4 | |
8 | Fernando Alonso | Spanje | Renault | 4 | |
9 | Heikki Kovalainen | Finland | McLaren-Mercedes | 4 | |
10 | Lewis Hamilton | Engeland | McLaren-Mercedes | 4 | |
11 | Nico Rosberg | Duitsland | Williams-Toyota | 3.5 | |
12 | Sébastien Buemi | Zwitserland | STR-Ferrari | 3 | |
13 | Sébastien Bourdais | Frankrijk | STR-Ferrari | 1 | |
14 | Adrian Sutil | Duitsland | Force India-Mercedes | 0 | |
15 | Felipe Massa | Brazilië | Ferrari | 0 | |
16 | Kimi Räikkönen | Finland | Ferrari | 0 | |
17 | Giancarlo Fisichella | Italië | Force India-Mercedes | 0 | |
18 | Kazuki Nakajima | Japan | Williams-Toyota | 0 | |
19 | Robert Kubica | Polen | BMW Sauber | 0 | |
20 | Nelsinho Piquet | Brazilië | Renault | 0 |
Constructeurs
Pos | Team | Punten | |
1 | Brawn-Mercedes | 36 | |
2 | RBR-Renault | 19.5 | |
3 | Toyota | 18.5 | |
4 | McLaren-Mercedes | 8 | |
5 | BMW Sauber | 4 | |
6 | Renault | 4 | |
7 | STR-Ferrari | 4 | |
8 | Williams-Toyota | 3.5 | |
9 | Ferrari | 0 | |
10 | Force India-Mercedes | 0 |
De eerste race op dit circuit wordt in 2004 verreden. In tegenstelling tot de algemene verwachting blijkt het wat koeler te zijn, wat in het voordeel werkt van de Bridgestone-coureurs en in het nadeel lijkt van de wagens die op Michelin-banden rijden. Ferrari met Michael Schumacher en Rubens Barrichello zijn oppermachtig en behaalt een knappe dubbel. De baan blijkt glad te zijn, aangezien veel coureurs even naast de baan terecht komen.
In 2005 is het Fernando Alonso die op overtuigende wijze de winst pakt voor Renault. Michael Schumacher kan de druk in het begin van de race opvoeren bij Alonso, maar valt in ronde negen uit met versnellingsbakproblemen. Rubens Barrichello eindigt voor Ferrari teleurstellend op een negende plaats. Eens te meer blijkt hoe zwaar de omstandigheden zijn in het warme woestijnland. Verschillende teams zien coureurs uitvallen met problemen aan motor of remmen.
In 2006 is Kimi Räikkönen in de McLaren het eerste slachtoffer van het nieuwe kwalificatiesysteem. In zijn allereerste ronde breekt zijn achterwielophanging en de Fin moet achteraan de grid starten. Michael Schumacher rijdt naar de poleposition en Felipe Massa maakt er een volledige eerste rij voor Ferrari van. Bij de start van de race pakt Schumacher de leiding, maar Alonso rijdt direct naar de tweede plaats en gaat op jacht naar de Duitser. De leiding krijgt de Spanjaard in handen tijdens de tweede serie pitstops, als hij de pits verlaat en met wat lef zijn wagen voor die van Schumacher weet te houden. Alonso rijdt makkelijk naar de overwinning toe. Räikkönen rijdt van achteraan de grid naar de derde plaats, op de voet gevolgd door Jenson Button. Debutant Nico Rosberg (Williams F1) valt op door de snelste raceronde neer te zetten.
In 2007 weet Felipe Massa de GP van Bahrein voor Ferrari op zijn naam te schrijven, gevolgd door Lewis Hamilton in de McLaren en Massa's teamgenoot Kimi Räikkönen. Het betekent voor Hamilton een record; zijn derde podium op rij in evenveel F1-wedstrijden. De race kent een incidentrijk verloop. In het begin was een herstart nodig en Jenson Button, Anthony Davidson, Adrian Sutil, Scot Speed, Takuma Sato, Mark Webber en David Coulthard moeten de race voortijdig beëindigen met diverse technische problemen.
Felipe Massa heeft de Grand Prix van Bahrein gewonnen in 2008. Räikkönen maakt er met de tweede plaats een dubbelslag voor Ferrari van. Felipe Massa pakt direct de leiding bij de start en Hamilton viel terug naar de tiende plaats. Sebastian Vettel haalt het einde van de eerste ronde niet, mogelijk vanwege een mechanisch defect. Hamilton rijdt in de tweede ronde zijn voorvleugel stuk op de wagen van Alonso. Terwijl de Brit moeite heeft om de wagen op de baan te houden, spinde Nelson Piquet jr., die al voor de start problemen met zijn tweede versnelling had. Button, Coulthard en Sutil vallen terug tot de achterhoede doordat ze een ongeplande pitstop moesten maken.
Kubica opent de eerste ronde pitstops, en het feit dat de Ferrari's nog een aantal ronden langer konden doorrijden, gaf aan dat de Pool extra licht was vertrokken. Op de baan kwamen Coulthard en Button elkaar tegen om de negentiende plaats en daarbij verloor de Honda-rijder zijn voorvleugel. Dat betekende een tweede ingelaste pitstop voor Button en een ronde later reed de Brit opnieuw de pits in, ditmaal om uit te stappen.
Bij de laatste serie pitstops kwamen ondertussen de beide Ferrari's achter elkaar binnen, wat kortstondig de eerste twee plaatsen opleverde voor BMW. Na de stops van Kubica en Heidfeld waren het toch weer Massa en Räikkönen die het veld aanvoerden en naar een dubbelwinst konden rijden.
Vrijdag 24 april 2009
09:00 - 10:30 vrije training 1
13:00 - 14:30 vrije training 2
Zaterdag 25 april 2009
10:00 - 11:00 vrije training 3
13:00 - 14:00 kwalificatie training
Zondag 26 april 2009
14:00 - Gulf Air Bahrain Grand Prix
Datum | Tijd | Programma |
Za 25 april | 12.55-14.15 uur | RTL GP: Formule 1 - Bahrein - Kwalificatie |
Zo 26 april | 13.00-13.55 uur | RTL GP: Formule 1 - Bahrein - Pre-show |
Zo 26 april | 13.55-15.45 uur | RTL GP: Formule 1 - Bahrein - Race |
Zo 26 apr | 15.45-16.00 uur | RTL GP: Formule 1- Bahrein - Nabeschouwing |
Zo 26 apr | 20.00-20.30 uur | RTL GP: Formule 1 - Bahrein - Samenvatting |
Datum | Tijd | Programma |
Za 25 april | 12.10-14.15 uur | BBC1: Formule 1 - Bahrein - Kwalificatie |
Zo 26 april | 13.10-16.00 uur | BBC1: Formule 1 - Bahrein - Race |
Zo 26 april | 20.00-20.30 uur | BBC3: Formule 1 - Bahrein - Samenvatting |
Dag | Minimum | Maximum | Neerslagkans | Weerbeeld |
Vrijdag | 25 °C | 37 °C | 0 % | zonnig |
Zaterdag | 26 °C | 37 °C | 0 % | zonnig |
Zondag | 24 °C | 36 °C | 0 % | half bewolkt |