FOTA presenteert voorstellen voor toekomst F1

De Formula One Teams Association (FOTA), het overkoepelende orgaan van de Formule 1-constructeurs, heeft vandaag in Genève zijn plannen gepresenteerd voor de toekomst van de Formule 1.

De FOTA presenteerde een pakket aan maatregelen. Zo moet er een nieuw puntensysteem komen, verplichte handtekeningensessies voor de coureurs en een constructeurspunt voor de snelste pitstop.

Met de voorstellen moet de Formule 1 stabieler, duurzamer en spectaculairder worden. Er is bij het maken van de plannen ook rekening gehouden met het publiek: in opdracht van de FOTA is er namelijk een enquête afgenomen in zeventien landen.

De voorstellen van de FOTA op een rijtje:

Technische veranderingen voor 2009:
- de levensduur van de motoren moet worden verdubbeld
- limiet voor het gebruik van windtunnels en CFD-faciliteiten
- teams moeten voor 8 miljoen euro per jaar motoren kunnen kopen

Sporttechnische veranderingen voor 2009:
- vijftig procent minder testen
- een nieuw puntensysteem, waarbij de winnaar meer wordt beloond (eerste: 12 punten, tweede: 9, derde: 7, vierde: 5, vijfde: 4, zesde: 3, zevende: 2, achtste: 1 punt)
- openbaar maken van brandstofhoeveelheden en bandenspecificaties

Commerciële veranderingen voor 2009
- meer data beschikbaar stellen aan de media
- Formule 1 informatiever en dynamischer presenteren aan het publiek
- een teamwoordvoerder moet tijdens de races reacties kunnen geven op tv
- klantgerichter denken op de websites van de teams
- verplichte handtekeningssessies tijdens Grand Prix-weekenden

Technische veranderingen voor 2010:
- teams moeten voor 5 miljoen euro per jaar motoren kunnen kopen
- versnellingsbakken moeten voor 1,5 miljoen euro per jaar beschikbaar komen
- een standaard-KERS, die tussen de 1 en 2 miljoen euro per jaar moet kosten
- de kosten voor de aerodynamische ontwikkeling moeten worden gehalveerd
- beperkt aantal updates voor de auto gedurende het seizoen
- een verbod op een groot aantal dure materialen
- standaardsystemen voor telemetrie en radiocommunicatie

Sporttechnische veranderingen voor 2010
- invoering van een nieuw, nader te bepalen kwalificatiesysteem
- nieuwe mogelijkheden om punten te scoren (bijvoorbeeld een punt voor het constructeurskampioenschap; voor de snelste pitstop tijdens de race)
- tijdens de winter niet meer dan vier vierdaagse tests en één shakedown
- het inkorten van de races tot 250 kilometer (of 1 uur en 40 minuten)

Commerciële veranderingen voor 2010:
- Formule 1 aantrekkelijker maken voor de televisiekijkers