[F1-teamportret] Toyota

Het nieuwe Formule 1-seizoen nadert snel en voor de teams is het vanwege alle reglementswijzigingen spannender dan ooit. Daarom zet FOK!sport in tien weken op een rij welke teams er aan het kampioenschap deelnemen en welke coureurs zij hiervoor inzetten. Vandaag is het de beurt aan het team van Toyota.

Teamnaam Toyota Racing
Hoofdsponsor Panasonic
Teambaas Tadashi Yamashina
Chassis TF109
Motor RVX-09
Nationaliteit Japans
Website www.toyota-f1.com
Coureur 1 Jarno Trulli (nr. 9)
Coureur 2 Timo Glock (nr. 10)
Testcoureur Kamui Kobayashi

De roots

Het verhaal van Toyota in de racewereld begint in 1957 wanneer Toyota Crown tijdens een trial in Australië meedoet. Het hedendaagse raceteam is het werk van de in 2008 overleden Ove Andersson die met een Toyota Celica rally’s ging rijden in Groot-Brittannië. In 1993 kocht Toyota het team van de Zweed op. In die tijd won het vier rallytitels bij de rijders en drie als constructeur, voordat het in 1995 twaalf maanden geschorst werd wegens het hebben van illegale onderdelen.

In 1997 stapte het team in het Le Mans-project, maar na twee mislukte pogingen om daar de 24-uursrace te winnen, werd in 1999 door het in Keulen gevestigde team aangekondigd om de Formule 1 in te gaan. Hiermee kwam een einde aan het rallyavontuur van het merk. Oorspronkelijk zou Toyota in 2001 haar debuut in de Formule 1 maken, maar halverwege 2000 werd bekend dat dat uitgesteld was tot 2002. Hiermee kon het team met de coureurs Alain McNish en Mika Salo met de TF101 op elf circuits testen. Het doel van het team was om binnen vijf jaar wereldkampioen te worden.

De entree

Het begin van Toyota in de Formule 1 verliep stroef. Wel werd meteen in de debuutrace in Australië een punt gepakt door Salo. De Fin was in Brazilië ook verantwoordelijk voor het tweede en laatste punt dat het team behaalde in haar eerste jaar. Een jaar later kwam het team tot zestien punten, ondanks twee andere coureurs en het grote budget wat er in de sport gestoken werd. Het jaar 2004 was lastig voor het team, want er was een diskwalificatie van het team in Canada en er werden maar negen punten gescoord. Ook lag het team dat jaar onder vuur, omdat het illegale documenten van Ferrari bezat en de auto veel leek op de Ferrari uit 2003. Positief voor het team was wel dat Jarno Trulli werd binnengehaald.

De ommekeer

Voor 2005 zette Toyota Ralf Schumacher naast Trulli, waarmee het team betere resultaten hoopte te boeken. Die kwamen er in de vorm van twee tweede plaatsen een derde plaats voor Trulli en twee derde plaatsen voor Schumacher. In het constructeurskampioenschap was dit goed voor in totaal 88 punten. Een jaar later wist alleen Schumacher een podiumplaats in Australië te behalen. Ook in 2007 ging het de auto niet goed, want er werden maar dertien punten behaald. Vorig seizoen met Timo Glock in plaats van Schumacher werden er een tweede plaats in Hongarije en een derde plaats in Frankrijk behaald. Glock speelde in de titelstrijd in Brazilië nog een hoofdrol door in de regen niet van banden te wisselen. Hierdoor leek aanvankelijk Felipe Massa de titel te winnen, maar door de vele regen kwam de auto van de Duitser niet meer goed uit de bochten vandaan, waardoor Lewis Hamilton alsnog de titel kon grijpen door Glock in de laatste paar honderd meter te passeren. Dit jaar hoopt Toyota met een ongewijzigde line-up voor betere resultaten te gaan zorgen dan vorig seizoen.

Statistieken
Gereden GP's 123
Constructeurtitels 0
Wereldtitels 0
Overwinningen 0
Dubbels 0
Podiumplaatsen 8
Snelste rondes 1
Poles 2
Puntentotaal 219

Jarno Trulli

Toyota-coureur Jarno Trulli is vernoemd naar de Finse motorcoureur Jarno Saarinen. De Italiaan debuteerde in 1997 in de Formule 1 in een Minardi, maar al na zeven races maakte hij de overstap naar Prost Grand Prix. Daar behaalde hij in Duitsland een vierde plaats en leidde zelfs de race in Oostenrijk, voordat zijn motor de geest gaf.

Trulli bleef in de daaropvolgende jaren voor het Franse team rijden met als uitschieter een tweede plaats tijdens de Grand Prix van Europa in 1999. Bij Jordan Grand Prix finishte de Italiaan regelmatiger in de punten, maar het echte succes kwam pas bij Renault waar de Italiaan in 2004 wel de Grand Prix van Monaco won. Ook bleek dat de Italiaan goed kon kwalificeren, maar tijdens races regelmatig het tempo niet bij kon houden, wat leidde tot de Trulli train. Drie races voor het einde van het seizoen in 2004 werd Trulli ontslagen bij Renault en vervangen door Jacques Villeneuve.

De Italiaan stapte voor de laatste twee races dat jaar al in bij zijn nieuwe werkgever Toyota die hij in het begin van 2005 twee tweede plaatsen en een derde plaats schonk. Lange tijd wist Trulli mede door een minder goede auto niet aan deze prestaties te komen, maar in 2008 haalde hij in Frankrijk een derde plaats en eerde hiermee de overleden voormalige Toyota-teambaas Ove Andersson.

Naam Jarno Trulli
Nationaliteit Italiaans
Geboren 13-07-1974
Team Toyota Racing
Vorige teams Minardi, Prost, Jordan, Renault
Aantal gereden GP's 202
Aantal overwinningen 1
Aantal wereldtitels 0
Aantal podiums 8
Aantal poles 3
Aantal snelste ronden 0
Totaal punten GP 214
Website www.jarnotrulli.com/

Timo Glock

Timo Glock debuteerde in 2004 in de Formule 1 bij het team van Jordan Grand Prix. Hij was testrijder bij het Britse team, maar reed dat seizoen ter vervanging van Giorgio Pantano toch vier races. De Duitser behaalde bij zijn debuutrace in Canada meteen twee punten door zevende te worden. Voor 2005 wist hij geen stoeltje te vinden, waardoor hij de overstap maakte naar de Champ Cars. Op het voor hem bekende circuit Gilles Villeneuve in Canada wist hij een tweede plaats te behalen. In het kampioenschap werd hij uiteindelijk achtste, maar was wel de beste rookie.

In 2006 en 2007 reed Glock in de GP2-series, waarin hij zeven races won en in 2007 het kampioenschap pakte. Ook was hij in dat jaar testcoureur voor BMW Sauber, een rol die hij ook in 2008 had moeten vervullen. Toyota echter wilde de Duitser aanstellen ter vervanging van Ralf Schumacher en na een uitspraak van het Contract Recognition Board tekende Glock voor drie jaar hij het Japans/Duitse team. Hij behaalde in Hongarije een mooie tweede plaats en eindigde in Canada en Singapore net buiten het podium. In de laatste race van 2008 speelde de Duitser nog een rol in het kampioenschap door in de eindfase van de race niet van banden te wisselen. In de regen werd Glock in de laatste honderden meters van de race nog ingehaald door Lewis Hamilton, zodat de Brit en niet Felipe Massa kampioen werd.

Naam Timo Glock
Nationaliteit Duits
Geboren 18-03-1982
Team Toyota Racing
Vorige teams Jordan
Aantal gereden GP's 22
Aantal overwinningen 0
Aantal wereldtitels 0
Aantal podiums 1
Aantal poles 0
Aantal snelste ronden 0
Totaal punten GP 27
Website www.timoglock.de/

Submitter:  Bron: FOK!sport