BMW Sauber presenteert nieuwe auto

BMW Sauber heeft vandaag haar nieuwe Formule 1-auto de F1.09 gepresenteerd. Dit deed het team in Valencia waar het vandaag begon met testen. Eerder deze winter testte het team al met de aerodynamica zoals deze in 2009 verplicht is gesteld.

Naast de lage brede voorvleugel en de hoge smalle achtervleugel valt aan de nieuwe auto op dat deze iets korter is dan de vorige en dat de sidepots hoger zijn dan bij onder andere Ferrari en McLaren. Om de slicks en de KERS op te vangen is er zowel een nieuwe voorwiel- als achterwielophanging ontwikkeld.

Technisch directeur Willy Rampf vond het maken van de nieuwe auto een echte uitdaging: "Het maken van een nieuwe Formule 1-auto is altijd leuk, maar dit jaar is het wel erg speciaal. We moesten echt op nul beginnen. Omdat de wagen zo erg verschilt met zijn voorganger zijn we in februari 2008 begonnen met de concepten, twee maanden voordat de vorige auto aan de start van de eerste race stond."

BMW Sauber-baas Mario Theissen legde alvast de lat hoog voor 2009. Hij wil dat de prestaties beter worden dan vorig jaar. "We hebben onszelf voorgenomen om deze winter meer vooruitgang te boeken dan de rest. Vorig jaar hebben we een dubbelzege behaald en hebben we in totaal elf keer op het podium gestaan, waarmee we de lat erg hoog hebben gelegd voor 2009. We hopen dat we dit jaar opnieuw erg betrouwbaar kunnen zijn en ondertussen onze prestaties verder omhoog kunnen krikken, zodat we op consistente basis voorin mee kunnen doen."

Het team voert op het circuit in Valencia een testsessie van enkele dagen uit. Daar zal de nieuwe auto inclusief KERS volledig uitgetest worden. Echter het KERS-systeem wordt in de eerst race in Australië mogelijk nog niet door het team ingezet.


De nieuwe BMW Sauber F1.09 schuin van voren


De nieuwe F1.09 van voren


De F1.09 met Robert Kubica en Nick Heidfeld


De nieuwe F1.09 naast de F1.08