Historisch: Andrea Moda

Afgelopen seizoen moest Super Aguri afscheid nemen van de Formule 1. De Japanse stal was in 2006 het laatste echt nieuwe team. In de jaren tachtig en negentig was het echter eerder regel dan uitzondering dat goudzoekers de sprong naar de Formule 1 waagden, met als dieptepunt Andrea Moda.

Andrea Moda Formula was het team van Italiaanse modekoning Andrea Sassetti. De Italiaan zag een renstal in de populairste raceklasse wel zitten en kocht eind 1991 het Coloniteam op. Coloni had vier jaar geworsteld in de Formule 1, waarbij de coureurs zich vaker niet dan wel wisten te kwalificeren voor de races. Nadat Pedro Chaves in het hele seizoen 1991 niet één keer door de voorkwalificatie was gekomen, vond Enzo Coloni het welletjes en werd de inboedel, inclusief personeel, overgedaan naar Sassetti.

Sassetti dacht het goed voor elkaar te hebben. Hij verscheen bij de eerste race in Zuid-Afrika met de wagens uit 1991 in de pits, nadat hij een motordeal had gesloten met Judd en als coureurs Alex Caffi en Enrico Bertaggia had aangetrokken. De wagens werden in de eerste training de baan opgestuurd voor een paar ronden, maar na afloop van de training kon het team alweer inpakken. De FIA had geconcludeerd dat Andrea Moda geen voortzetting was van Coloni, maar een compleet nieuw team. Daar hing een verplichte contributie van honderdduizend dollar aan vast, wat Sassetti niet had betaald.

Twee weken later verscheen het team in Mexico op de paddock. Sassetti had een ontwerp voor een nieuwe auto gekocht van Simtek's Nick Wirth en het team had keihard gewerkt om de nieuwe wagens klaar te krijgen voor de Mexicaanse race. Daarbij kregen ze zelfs hulp van monteurs van andere teams, die wel een extra zakcentje konden gebruiken. De auto's zouden klaar zijn, maar bleken niet in Mexico te zijn. Sassetti gaf het transportbedrijf de schuld. Caffi en Bertaggia trokken zijn verklaring in twijfel, waarna ze prompt ontslagen werden.

In Brazilië miste opnieuw wat uit de entourage van Andrea Moda. De wagens waren er, Perry McCarthy en Roberto "Pupo" Moreno waren de nieuwe coureurs, maar McCarthy bleek geen superlicentie te bezitten. Moreno mocht wel rijden, maar strandde al op vrijdagmorgen in de voorkwalificatie. In Spanje was de superlicentie er wel, maar wisten de coureurs opnieuw niet de kwalificatie te halen, evenals twee weken later op Imola.

In Monaco verbaasde het team vriend en vijand door Roberto Moreno op de startgrid te krijgen. Toegegeven, Moreno kreeg wat hulp van Aguri Suzuki, die zijn Footwork compleet vernielde in de warmuptraining op zondagmorgen, maar de kleine Italiaan had een betere tijd neergezet dan Erik van de Poele, Andrea Chiesa, Paul Belmondo en toekomstig wereldkampioen Damon Hill. De eerste race van Andrea Moda duurde echter slechts 37 kilometer. Toen blies Moreno de Juddmotor op. Het was direct de laatste keer dat het team op de zondag in actie zou komen.

Na Monaco ging het bergafwaarts met zowel het team als de teambaas. Nadat Sassetti's discotheek was afgebrand en hij een moordaanslag had overleefd, misten in Canada de motoren, omdat de rekening van de fabrikant niet was betaald. Sassetti leende motoren van Brabham, maar zijn rijders kregen de wagens niet door de voorkwalificatie. Ondertussen had Bertaggia een miljoen dollar geboden om weer te mogen rijden. Sassetti wilde graag van McCarthy af, maar mocht geen coureurs meer wisselen.

Andrea Moda miste het complete Grand-Prix-weekend in Frankrijk omdat de vrachtwagens dagenlang vaststonden een file, die was veroorzaakt door stakende Franse truckchauffeurs. In Engeland en Duitsland was het team weer hopeloos te traag om zicht te krijgen op deelname aan de kwalificatie en in Hongarije werd het steeds duidelijker dat Sassetti niets meer met zijn coureur McCarthy te maken wilde hebben. Terwijl Moreno vrolijk zijn rondjes draaide, werd McCarthy vijfenveertig seconden voor het einde van de sessie naar buiten gestuurd.

In België viel het doek voor Andrea Moda. Terwijl McCarthy bewust de baan op werd gestuurd met een defecte stuurstang en daardoor bijna crashte in Eau Rouge, verscheen de Belgische politie in de pits. Sassetti werd gearresteerd op verdenking van fraude. Toen het team vervolgens nog dapper naar Monza afreisde voor de Italiaanse Grand Prix, besloot de FIA Andrea Moda uit te sluiten van deelname voor de rest van het seizoen.

Van Andrea Sassetti is nooit meer iets vernomen, evenals het team. Roberto Moreno reed in 1995 nog een seizoen voor Forti Ford en nam nog jaren deel aan de Champcar World Series. Perry McCarthy zette zijn loopbaan voort als The Stig in het BBC-programma Top Gear, maar werd na twee seizoenen vervangen nadat hij zijn identiteit had verraden.

Submitter:  Bron: FOK!sport