"Lelijkste Formule 1-auto ooit"

De Formule 1-auto's gaan er volgend seizoen qua uiterlijk flink anders uit zien. BMW Sauber was in Barcelona het eerste team dat volledig met een nieuw aerodynamisch pakket reed dat toegestaan is voor volgend seizoen.

De achtervleugel is volgend seizoen veel hoger en smaller dan nu om zo minder downforce te genereren. Verder zijn de extra vleugels op de auto niet meer toegestaan en is er een voorvleugel toegestaan die automatisch verstelbaar is. BMW rijdt tijdens de tests dan ook met een erg brede voorvleugel.

"Wat is ie sexy, he?", zei testrijder Christian Klien met een lach. "Nee, ik kan je gerust vertellen dat ik het de lelijkste Formule 1-auto vind die ik ooit heb gezien. Het lijkt gewoon niet te kloppen met die grote vleugels. We zullen er echter wel aan wennen en dit is natuurlijk niet precies zoals de auto er in Melbourne uit zal zien. Er zal nog veel veranderen." Robert Kubica is eenzelfde mening toegedaan: "Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat het zeker niet de mooiste auto is, maar gelukkig ziet hij er van binnen beter uit dan van buiten!"

De nieuwe regels moeten het inhalen bevorderen, maar zowel Kubica als Klien denken dat het niet zal gaan werken. "Ik denk dat het inhaalprobleem met de nieuwe regels niet zal verdwijnen", zei Kubica. "Dit is niet hét medicijn. Om inhalen te bevorderen, moet je de remweg langer maken. In feite moet je dus slechtere remmen hebben. De invloed van de luchtstroom van de auto voor je zal minder zijn, maar nog steeds flink merkbaar." Christian Klien: "In een Formule-auto is inhalen altijd moeilijk. Dat hou je altijd. Misschien zal het iets beter worden, maar zo lang de auto vleugels heeft, heb je altijd dit probleem."

Ondanks het mindere uiterlijk van de auto's vinden beide coureurs het rijgedrag van de nieuwe bolide wel in orde. "Hij rijdt eigenlijk best lekker", aldus Klien. "De rondetijden zijn vrij goed en je hebt met de slicks veel grip in de langzame bochten. In de snelle bochten wordt het wat lastiger, vanwege de verminderde downforce." De Pool Kubica is het met de Oostenrijker eens. "Hij rijdt beter dan hij eruit ziet. De slicks geven wel wat meer grip, maar dat verlies je ook weer vanwege de nieuwe vleugels. De auto heeft wat meer drag, dus het tempo op de rechte stukken ligt wat lager. We testen gewoon wat basisdingen, om zoveel mogelijk data te verzamelen. We proberen het concept te doorgronden."

Kubica wil nog geen voorspelling doen over het verloop van volgend seizoen, omdat daarvoor de veranderingen aan de auto te groot zijn. "Hoe eerder je begint met testen, hoe beter. Het duurt natuurlijk nog erg lang voordat de eerste race van start gaat, dus ik verwacht wel dat de andere teams hun zaken wel op orde krijgen. Ik verwacht een grote loterij, want het is een enorme uitdaging voor de ontwerpers en je moet het geluk hebben dat je gelijk op de juiste manier begint te werken. De verschillen tussen de teams zullen flink wat groter zijn, want hoe langer de reglementen gelijk blijven, hoe dichter het veld bij elkaar komt. Nu de regels op de schop zijn genomen, zullen de verschillen weer groter worden."