Di Montezemolo tegen KERS

Ferrari-president Luca di Montezemolo heeft kritiek geuit op de invoering van KERS in de Formule 1. Volgens de Italiaan maakt het de sport onnodig duur. Tony Purnell, technisch adviseur van de FIA, is het niet met hem eens en stelt dat KERS het inhalen juist kan bevorderen.

Di Montezemolo vindt de ontwikkeling van KERS overbodig, omdat het nauwelijks toepasbaar is in straatauto's. Ook wijst hij er als voorzitter van de FOTA op dat KERS de sport duurder maakt. "We vinden de introductie van KERS dit jaar een verkeerde stap, al geloven we in de Formule 1 als een door technologie gedreven sport. De nieuwe regels maken de sport echter vooral ingewikkelder," aldus de Italiaan in Autosprint.

"Drie Grands Prix met een motor doen voor 10 miljoen euro, levert een kostenbesparing van 50 procent op ten opzichte van dit jaar. In 2011 zitten we op 5 miljoen en bovendien reduceren we het aantal testkilometers. Dat zijn goede manieren om kosten te besparen."

Purnell is het niet met Di Montezemolo eens. Volgens hem wordt de sport door de introductie van KERS spannender en niet door de aangepaste aerodynamicaregels. "Reken er maar op dat de auto's van volgend jaar ongeveer 70 tot 80 procent van de downforce hebben van de auto's van dit jaar. De nieuwe aero-regels zullen de races echt niet spannender maken."

"Het is juist KERS, dat close racing mogelijk maakt. Met volle batterijen heeft elke coureur straks per knopdruk 82 pk extra ter beschikking gedurende zeven seconden. Dat heeft een marginaal effect op de rondetijden, maar des te meer als je wiel aan wiel rijdt met een rivaal."

Volgens Purnell is KERS niet duur om te ontwikkelen. "Het gaat het eerste jaar helemaal niet om geld, maar om wie het slimste is. Je moet technici hebben die om de tafel gaan zitten en zeggen: voor dit bedrag kunnen we dit systeem bouwen. En niet denken als een grote autofabrikant die zegt: we onderzoeken alle mogelijkheden, kiezen er een en investeren dan miljoenen om daar alles uit te halen." Juist eerder vandaag werd bekend dat Bosch een KERS-systeem aan gaat bieden.

Volgens de Brit wil de FIA de spanning in de Formule 1 terugbrengen en zal er niet geschroomd worden om maatregelen te nemen mocht dat nodig zijn. "We gaan eerst eens kijken hoe de eerste races verlopen. Als die niet zo verlopen als we hadden gehoopt, zullen we maatregelen treffen."