Glock blikt terug op race en seizoen

Het besluit van Toyota om hun coureurs op de droogweerbanden te houden toen de regen laat in de race begon te vallen, heeft bijgedragen aan de thriller van een finale van 2008 op het Braziliaanse circuit. Het leidde tot cynische vragen of Timo Glock met opzet langzamer ging zodat Lewis Hamilton toch de titel kon pakken.

"Absoluut niet", ontzenuwde de Duitser alle speculatie. Over hoe de regen aan het eind van de race zijn strategie beïnvloedde, zei hij het volgende: "In de laatste paar ronden zagen we een mogelijkheid om wat plaatsen goed te maken vanwege de regen. Het begon lichtjes te regenen op delen van het circuit met ongeveer zes ronden te gaan en op dat moment reed iedereen op droogweerbanden. We namen het besluit buiten te blijven op die banden. En ook al verergerde de neerslag, we waren er zeker van dat we plaatsen opschoven als de andere wagens gingen pitten voor natweerbanden."

"Het was dan ook pas in de laatste paar ronden dat de natweerband het beste was. Wij bleven buiten en ik was tot de vierde plek opgeschoven maar ik had het zeker niet makkelijk die laatste ronden. Het was niet zo erg, tot die laatste ronde toen de regen echt behoorlijk naar beneden kwam, het was zo goed als onmogelijk te rijden. Het was zó moeilijk om de auto alleen al op de baan te houden, ik gleed alle kanten op: absoluut geen grip meer", vertelde Glock over de condities in de laatste minuten van de wedstrijd.

"Deed ik het rustig aan de laatste ronde? Zeer zeker niet!", riep de Toyota-coureur uit. "Het was compleet tegenovergesteld: dat laatste rondje was een van de moeilijkste die ik heb gereden in de Formule 1 want er was totaal geen grip meer en op de droogweerbanden was het bijna onmogelijk om de wagen op de baan te houden. Ik pushte hard om mijn vierde plaats te behouden, en als je kijkt naar de laatste rondetijden dan was ik beduidend sneller dan Jarno (Trulli, red.) in de laatste ronde en hij was de enige andere auto op dat moment met die droogweerbanden."

Maar was het dan wel verstandig om op dat soort banden te blijven rijden? "Geen twijfel over mogelijk. We reden zevende voordat het begon te regenen en we waren waarschijnlijk daar geëindigd als het niet was gaan regenen. In plaats daarvan finishten we als zesde dus dat bewijst dat de strategie de juiste was. " Maar de gok pakte dus niet zo goed uit vanwege het weer. Op de vraag of Glock zich realiseerde dat Lewis Hamilton met hem in gevecht was voor de titel, antwoordde de rijder: "Om eerlijk te zijn was ik aan het racen voor Toyota en mijn plek, wat het correcte is om te doen. Het team vertelde me dat Sebastian Vettel me inhaalde en ze probeerden me op de hoogte te houden van zijn positie, maar ik concentreerde me alleen maar op het op de baan houden van de wagen."

"Ik wist niet eens dat Lewis me ook had ingehaald tot na de race. Ik werd voorbijgegaan door drie of vier auto's die laatste ronde en het was lastig om bij te houden wat er precies gebeurde", aldus de 26-jarige Toyota-rijder. "Dit seizoen is erg positief voor me geweest. Aan het begin had ik me het doel gesteld om twintig punten te scoren en aan het eind blijkt dat ik er 25 heb en een podium in Boedapest (Hongarije, red.). Dus ik ben daar erg blij mee. De eerste paar races waren een beetje moeilijk omdat ik me aan moest passen aan de nieuwe bolide en een nieuw team. Maar we hebben allemaal hard gewerkt om te verbeteren en we boekten goede vooruitgang."

Over de mooie momenten zei Glock: "Vierde worden in Canada was een geweldige opsteker voor mij en het team, maar het keerpunt was Hockenheim (Duitsland, red.) waar ik echt competitief was in de race tot een mechanisch probleem me de das om deed. Daarna heb ik zo'n beetje elke race bovenaan het veld meegestreden en we haalden veel punten. Maar dit is slechts de eerste stap en volgend jaar wil ik een boel meer bereiken. Dus we zijn al hard bezig om de volgende stap te maken", zo blikte Glock alvast naar volgend jaar, als hij waarschijnlijk weer bij Toyota mag rijden.

Submitter:  Bron: FOK!sport persbericht