FIA komt met voorstellen

De FIA voert dinsdag overleg met de FOTA over de toekomst van de Formule 1. Uit de gepresenteerde agenda blijkt dat de FIA de sport radicaal wil veranderen. De teams vertegenwoordigd in de FOTA komen met eigen plannen.

Het eerste punt waar de FIA op zint is het terugdringen van de hoge kosten die de teams maken. De teams zijn naast een deel van de televisiegelden afhankelijk van sponsoren, waaronder de autofabrikanten en rijke individuen. Door het alsmaar oplopen van de uitgaven van de teams bestaat er de kans dat teams omvallen als er sponsoren wegvallen. Daarom wil de FIA proberen om het budget per team terug te dringen naar dat van de televisiegelden die uitgedeeld worden door het Formula One Management.

Daarnaast wil de FIA in 2013 dat de teams gaan rijden met een dieselinjectiemotor, waarbij de energie uit de warmte en de uitlaatgassen opgeslagen wordt voor later gebruik. Dit alles zal gekoppeld worden aan een elektronische versnellingsbak. Echter dient het kostenaspect hierbij wel in de gaten te worden gehouden, waarbij de FIA de FOTA wel de kans geeft om met alternatieven te komen.

Voor de jaren 2010-2012 wil de FIA de standaardmotoren introduceren, die niet af mogen wijken van het vastgestelde ontwerp. De FOTA stelt hier het goedkoper leveren van motoren, aandrijflijnen en extra support tegenover. Voor 2009 worden de prestaties van de motoren gelijkgetrokken door een aantal teams ontwikkeling van de motor toe te staan. Er wordt overlegd over hoe dat het beste gedaan kan worden.

Verder wil de FIA meer standaardonderdelen introduceren, zoals een standaard wielophanging. Momenteel is de ECU van de auto al standaard. Ook zou de ontwikkeling van een aantal onderdelen bevroren, het gebruik van een aantal materialen beperkt en het zwaartepunt van de auto aangepast moeten worden. Hierdoor kunnen de kosten voor de sport volgens de FIA naar beneden gaan.

Tenslotte wil de FIA de raceweekenden zodanig aanpassen dat de kosten omlaag gaan. Voor de teams geldt dat op het voor publiek minder zichtbare deel bezuinigd moeten worden. Hierbij kan gedacht worden aan de faciliteiten die de teams hebben. Ook zal er gekeken worden naar de indeling van de pitstraat en de ruimte die de teams in de pitboxen hebben.

Of er bij deze bezuinigingsvoorstellen ook gekeken wordt naar de kosten voor het organiseren van een race is nog maar de vraag. Onlangs verdwenen hierdoor al de Grands Prix van Canada en Frankrijk van de kalender in 2009.