Safety carreglement aangepast

De safety carregels gaan in 2009 veranderd worden. Nu is het zo dat de pitstraat dichtgaat wanneer de safetycar op de baan komt. Dit wordt echter afgeschaft en alles gaat weer terug naar de oude situatie, waarbij de pitstraat gewoon open blijft.

In Singapore wist Fernando Alonso optimaal te profiteren van de safety car, omdat hij net getankt had, toen zijn teamgenoot Nelson Piquet jr. de muur in reed. De andere coureurs moesten wachten totdat de pitstraat openging en Robert Kubica en Nico Rosberg die moesten tanken, werden hierdoor bestraft met een stop-and-go-penalty.

De FIA wil in de toekomst via de ECU de snelheden van de auto’s gaan regelen in dit soort situaties, zodat het veiliger op de baan wordt zodra de safety car de baan oprijdt. Dit wordt voor de coureurs aangegeven middels een geel waarschuwingslampje op het stuur, waarbij ze binnen vijf seconden een knop in moeten drukken ter bevestiging. Doen ze dit niet, dan volgt er een drive-through-penalty.

Ook verschijnt er een minimumtijd waarin de coureurs de pitstraat kunnen bereiken. Zijn ze sneller, dan volgt er een waarschuwing, zodat de coureur alsnog de snelheid aan kan passen. Hiermee wil de FIA er voor zorgen dat het veld minder door elkaar gehusseld wordt in een safetycar-situatie.

BMW Sauber-manager Beat Zehnder legt uit: "Als je nu net langs de pitingang bent gereden en de safety car komt de baan op, moet je nog steeds een ronde doorrijden voordat je een stop kunt maken. Maar de nieuwe regel voorkomt dat je je voorsprong op je directe tegenstanders verliest. Omdat iedereen ten opzichte van elkaar even langzaam terug moet rijden naar de pitstraat, blijven tien seconden voorsprong ook tien seconden voorsprong."