Verstelbare voorvleugels in 2009

Met ingang van het seizoen 2009 moet het makkelijker worden om te gaan inhalen. De FIA wil een systeem introduceren, dat bijstelling uit de cockpit van de voorvleugel mogelijk maakt. De voorvleugel kan dan onder het rijden maximaal zes graden worden bijgesteld.

Voor dit nieuwe systeem zal een 'failsafe-bediening' worden ontwikkeld. Mocht de bediening niet werken dan valt het automatisch terug in een veilige positie. De vleugel zal in zo'n geval in de veilige rechtopstaande positie terugkeren. De bediening zal elektronisch vanuit de cockpit worden via de standaard-ECU, waardoor die er een belangrijke taak bijkrijgt.

Op de rechte stukken zal een platte vleugel minder luchtweerstand en turbulentie geven, waardoor voorgangers makkelijker in te halen zijn. Het past ook prima in het duurzaamheidsconcept dat de FIA voorstaat: neerwaartse druk is op rechte stukken niet nodig, op zo'n moment is de bijkomende luchtweerstand nadelig.

Het idee is niet nieuw; in de begindagen van de aerodynamsiche revolutie experimenteerden veel teams met die beweegbare vleugels. De coureurs konden met een hendel de vleugels platleggen, of het werd geregeld via de versnellingsbak.

In 1969 echter gebeurden zware ongelukken tijdens de Grand Prix van Spanje met Graham Hill en Jochen Rindt toen hun vleugels het begaven. Daarna werden de 'spoilers-op-poten' en de beweegbare mechanismen verboden.