Räikkönen had achteraan moeten starten

Kimi Räikkönen had in Monaco volgens de reglementen achteraan moeten starten, omdat een van zijn banden bij het drie minuten signaal nog niet gemonteerd was. Omdat de wedstrijdleiding niet alert op deze regel was, kreeg de Fin slechts een drive-through penalty opgelegd.

Räikkönen kreeg in de openingsfase van de race in Monaco straf opgelegd, omdat er een probleem was met een van de wielmoeren van de Ferrari. Formule 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper heeft zich in de reglementen verdiept en kwam tot de volgende uitleg: "Met nog drie minuten te gaan moeten op alle auto's de banden zijn gemonteerd. Na dit signaal mogen de banden alleen nog gewisseld worden in de pitstraat. Of op de grid als de race is stilgelegd. Zitten de banden op dat moment nog niet onder de auto dan moet de coureur achteraan starten of vanuit de pitstraat. Een marshall met gele vlag zal dan voor de desbetreffende auto gaan staan. De coureur kan vervolgens pas wegrijden en beginnen aan zijn opwarmronde als het hele veld hem is gepasseerd."

Opvallend was dat geen enkel ander team het voorval gezien had en dat protesten dus uitbleven, want Räikkönen had voordeel bij de drive-through penalty, omdat hij door de omstandigheden geholpen weer als vierde de baan op kwam. Echter maakte hij het zichzelf onnodig lastig door twee keer zijn voorvleugel te beschadigen, waaronder de aanvaring met Adrian Sutil van Force India. Door buiten de punten te finishen is het incident met een sisser afgelopen.