Nieuwe STR3 voldoet nog lang niet

De nieuwe versie van Scuderia Toro Rosso's bolide kan nog niet echt overtuigen. Coureurs Sebastian Vettel en Sébastien Bourdais wisten alleen de auto's van Force India en Nelsinho Piquet achter zich te laten in de kwalificatie voor de GP van Monaco.

Vettel hoopt dan ook vurig op regen - veel regen - want op een droge baan heeft hij niet veel kans op een goede klassering. De Duitser had niet veel te zeggen na afloop van de kwalificatiesessies, maar hij wilde toch wat kwijt over zijn runs: "Mijn eerste ronde zag er veelbelovend uit. Daarna leek het me beter om de harde band te behouden, omdat de zachte band niet lang meeging. Ik kon maar geen fatsoenlijke grip krijgen en ik verloor overal tijd, zeker in de laatste sector. Het is jammer, want door mijn gridpenalty start ik nu achteraan. Ik hoop op regen morgen... dat het plenst van de regen!"

Fransman Sébastien Bourdais had wat meer te vertellen. "In mijn eerste ronde kwam ik Massa tegen, maar mijn tweede poging was een stuk beter. Dat maakte echter niet zoveel uit. Ik vind het nog erg moeilijk om de auto te 'lezen', zeker tijdens het remmen waarbij ik de wielen veel liet blokkeren. Dat was het probleem in mijn volgende run, want mijn achterwielen blokkerden net toen ik de tunnel uitkwam. Daarom veranderde ik in mijn laatste poging de rembalans net één klik, maar toen verloor ik de voorkant. Over het algemeen kan ik zeggen dat de wagen erg beweeglijk voelde bij het ingaan van de bochten. We werden ook niet geholpen omdat We nog komen veel ervaring met de nieuwe auto tekort, en vanmorgen hadden we nauwelijks droge baan om te oefenen. We moeten minstens tegen de anderhalve seconde sneller zijn en als je dat nog nooit in een F1-bolide hebt gedaan in Monaco, is dat moeilijker dan waar ook."

Afgelopen donderdag, tijdens de twee vrije trainingen, was ook al gemerkt dat de nieuwe wagen nog lang niet zo goed was als gehoopt. Toen ontbrak een een boel grip, maar de slechte rondetijden zouden toen te wijten zijn aan de grotere hoeveelheid brandstof.