FIA: ECU oplossing safety carprobleem

De safety carregels in de Formule 1 zijn al regelmatig bekritiseerd. Met name het probleem van de gesloten pitstraat zorgt voor kritiek. De FIA is daarom op zoek naar een oplossing en de ECU wordt hierin betrokken.

In de huidige reglementen moet het veld eerst in de goede volgorde achter de safety car rijden, voordat de pitstraat open gaat. In Australië had Heikki Kovalainen hinder van deze regels, doordat hij zijn pitstop gepland had in de ronde dat de safety car op de baan kwam. Nick Heidfeld gebeurde in Spanje iets soortgelijks.

De FIA is dus nu op zoek naar een oplossing en denkt die gevonden te hebben in een maximum snelheid voor de ronde dat de saftey car op de baan komt. De Electronical Control Unit (ECU) wordt daarbij betrokken. Het is de bedoeling dat de standaard-ECU op het display aangeeft hoe hoog de maximumsnelheid in die ronde is.

Het systeem is volgens de technici niet heel simpel, maar wel te realiseren. Voordat het echter in de races gebruikt kan gaan worden, moet het nog uitgebreid worden getest. Het zal dan ook pas op zijn vroegst tijdens de GP van Frankrijk toegepast worden.