Uitslag Grand Prix van Spanje

Kimi Räikkönen heeft de Grand Prix van Spanje op zijn naam geschreven. Op het Circuit de Catalunya, vlakbij Barcelona, bleef de Fin zijn teamgenoot Felipe Massa voor. Alonso viel uit en liet daardoor opnieuw punten liggen. Ferrari nam tevens de koppositie over in het constructeurskampioenschap.

De Ferrari's, die in Spanje voor het eerst gebruik maakten van het 'gat' in de neus van de bolides, pakten na de eerste bocht meteen de leiding. Kimi Räikkönen vertrok van poleposition en hield de koppositie de eerste ronde vast, gevolgd door Felipe Massa. De Braziliaan blokkeerde slim de weg van Fernando Alonso, die tussen de Ferrari's in als tweede van start vertrok, en pakte daardoor de tweede plek af van de Spanjaard. Voor Adrian Sutil en Sebastian Vettel was de race na de eerste ronde al voorbij. Sutil raakte in de spin en Vettel kon de bolide van Sutil niet meer ontwijken. De safety car mocht gelijk opdraven, omdat de auto van Sutil een redelijke puinhoop achterliet.

Nadat de safety car het circuit verliet, was het de beurt aan Alonso om de jacht te openen op de twee Ferrari's. Nick Heidfeld pakte in de eerste ronde twee plekken terug en kwam daardoor terecht op plaats zeven. Tijdens de derde ronde kwam Nelson Piquet jr. in de grindbak terecht en viel terug naar plek achttien. Na zes rondes gingen de Ferrari's nog altijd aan de leiding, gevolgd door Alonso en Lewis Hamilton, die de vierde plek overnam van Robert Kubica.

In ronde zeven kwam er alsnog een einde aan de race van Piquet, nadat hij in aanraking kwam met de bolide van Bourdais. De Fransman dook meteen de pitstraat in, maar door problemen aan het linkervoorwiel kon ook hij afscheid nemen van de race. Ook Anthony Davidson moest snel de pitstraat in en zou hier ook niet meer uitkomen. De coureur van het geplaagde Super Aguri ging te hard over de kerbstones en reed daardoor zijn bodemplaat de vernieling in.

Voorin het veld was het nog altijd Räikkönen die de leiding had. Doordat de Fin lichter van start ging, liep hij in het begin van de race langzaam uit op de rest van het veld. Na tien rondes had Räikkönen een voorsprong van meer dan drie secondes op Massa, die ook langzaam maar zeker wegreed van Alonso.
Renault nam vervolgens een risico om de Spanjaard in ronde zestien voor het eerst de pitstraat in te sturen. Lewis Hamilton schoof daardoor naar plek drie. Alonso kwam na zijn pitstop achter Rubens Barrichello terecht op plaats elf.

Twee rondes later was het de beurt aan Massa om de pitstraat op te zoeken. Een snelle stop zorgde ervoor dat Massa terechtkwam op plaats acht. Volgens de strategie van Ferrari zou Räikkönen een ronde later de pitstraat binnengaan en dit gebeurde ook. Ook de stop van Räikkönen leverde geen problemen op en de Fin vervolgde de race vanaf plek zeven.

In ronde 20 was het de beurt aan Hamilton om naar binnen te komen, gevolgd door Kubica. De twee coureurs verlieten gezamenlijk de pitstraat en kwamen terecht op plaats zes en zeven, twee plaatsen voor Alonso. Daardoor leek het of de gewijzigde strategie ,die Renault vooraf aangekondigd had, niet geheel het gewenste resultaat zal geven. Heidfeld voerde op dat moment het veld aan, gevolgd door Räikkönen en Massa, maar de Duitser had de pitstop nog niet bezocht.

Voor Heiki Kovalainen zat de race er na 21 rondes op. Een velg van de Fin brak bij het insturen van de bocht plots doormidden en daardoor reed hij keihard de grindbak in en raakte volop de banden. Doordat Kovalainen vast kwam te zitten in zijn bolide, duurde het even voordat de race weer werd hervat. Kovalainen verliet vervolgens per brancard maar met opgeheven duim het circuit. Ondertussen dook Heidfeld de pitstraat in, omdat hij zonder benzine kwam te zitten. Aangezien er geen pitstraat betreden mag worden terwijl de safety car op het circuit rijdt, kreeg de Duitser een stop-and-go penalty.

Door het incident van Kovalainen lag heel het veld na 28 rondes weer bij elkaar, aangevoerd door Räikkönen. Massa reed tweede, gevolgd door Hamilton en Kubica. Alonso nam de vijfde plek in beslag, net achter Heidfeld, die een sterke race reed. De Duitser moest vervolgens de pitstraat bezoeken om zijn stop-and-go penalty van tien seconden uit te voeren. Daardoor viel hij terug naar plek zestien. Achterin het veld was het Takuma Sato van Super Aguri die van zich liet spreken. Hij schoof op naar plek tien en liet zo coureurs als Button, Fisichella en Coulthard achter zich. In ronde 34 kon het Spaanse publiek afscheid nemen van hun publiekslieveling. Alonso blies zijn motor op en moest zijn Renault aan de kant zetten. Rubens Barichello dook in dezelfde ronde opnieuw de pitstraat in en kwam ook deze niet meer uit. De Braziliaan was alweer de zevende uitvaller van de wedstrijd.

Met nog dertig rondes te gaan, leken de Ferrari's op weg te gaan naar de dubbel. Räikkönen reed nog altijd aan de leiding. Op een kleine drie secondes reed Massa, gevolgd door Hamilton. Kubica reed met zijn BMW kort achter de McLaren op een vierde plek, met daarachter Mark Webber. Tijdens ronde 41 was het de beurt aan Nico Rosberg om het strijdveld te verlaten. Rosberg, die op een knappe zevende plek reed, kreeg pech toen hij het rechte stuk opreed en kon zijn Williams ook aan de kant zetten.

In het vervolg van de wedstrijd liep Räikkönen meer en meer uit op zijn naaste concurrenten. Met nog twintig rondes voor de boeg was het de beurt aan Massa om als eerst de pitstraat op te zoeken. De Braziliaan viel terug naar plek vier. Een ronde later dook de complete top-drie de pitstraat in. Räikkönen kwam als eerst weer de pitstraat uit en behield de koppositie. Hamilton en Kubica kwamen terecht achter de Ferrari van Massa en namen met nog negentien rondes te gaan de derde en vierde plek in. Ondertussen werd Kovalainen per helikopter naar het ziekenhuis vervoerd. Zijn status was stabiel, maar werd uit voorzorg toch naar het ziekenhuis gevlogen.

Achterin het veld barstten de gevechten los om de WK-punten. Nadat alle coureurs hun tweede stop hadden gemaakt, was het Webber die plek vijf in beslag had genomen. Button volgde op plek zes met daarachter Nakajima en Trulli. Heidfeld knokte zich sterk terug en nam tien rondes voor het einde plek negen over van Fisichella. Achter deze twee coureurs kwam Coulthard in aanraking met de voorvleugel van Glock. De Duitser mocht de pitstraat opzoeken om een nieuwe neus te laten zetten. Ook Coulthard moest naar binnen en daardoor schoof Sato op naar plek twaalf. Drie rondes later had Coulthard de twaalfde plek alweer overgenomen van Sato.

Tien rondes voor het eind was er voorin het veld nog geen wijziging van positie. Räikkönen had nog steeds de leiding, drie seconden voor zijn teamgenoot Massa. Hamilton volgde op plek drie, gevolgd door de BMW van Kubica. Webber pakte punten voor zijn ploeg door als vijfde binnen te komen. Achter Webber verdeelden Button en Nakajima de overige WK-punten door als zesde en zevende te eindigen. Het laatste punt werd gepakt door Jarno Trulli die als achtste over de streep kwam.


Pos.CoureurTeamTijdUitvalreden
1 Kimi RäikkönenScuderia Ferrari 1:38:19.051
2 Felipe MassaScuderia Ferrari + 3.228
3 Lewis HamiltonMcLaren Mercedes + 4.187
4 Robert KubicaBMW F1 + 5.694
5 Mark WebberRed Bull Racing + 35.938
6 Jenson ButtonHonda Racing F1 + 53.010
7 Kazuki NakajimaWilliams + 58.244
8 Jarno TrulliToyota Racing + 59.435
9 Nick HeidfeldBMW F1 + 1:03.073
10 Giancarlo FisichellaForce India + 1 ronde
11 Timo GlockToyota Racing + 1 ronde
12 David CoulthardRed Bull Racing + 1 ronde
13 Takuma SatoSuper Aguri F1 + 1 ronde
- Nico RosbergWilliams Mechanica
- Fernando AlonsoRenault F1 Motor
- Rubens BarrichelloHonda Racing F1 Uitval
- Heikki KovalainenMcLaren Mercedes Crash
- Anthony DavidsonSuper Aguri F1 Uitval
- Sebastien BourdaisScuderia Toro Rosso Crash
- Nelson Piquet Jr.Renault F1 Crash
- Adrian SutilForce India Crash
- Sebastian VettelScuderia Toro Rosso Crash