'Aanpassing regels kwalificatie'

Grote kans dat er al vanaf de race in Bahrein andere regels van kracht zijn in de kwalificatie. Dit naar aanleiding van het incident in Maleisië, waar Nick Heidfeld werd opgehouden door beide McLarens.

Om benzine te sparen, reed een behoorlijk aantal wagens na hun vliegende rondes met een slakkengangetje terug naar de pits. De beide McLarens deden dit echter op de racelijn waardoor Heidfeld en Alonso hen - al slalommend - moesten ontwijken. Dat kostte de BMW- en de Renault-coureur kostbare tijd. Het sparen van brandstof is sinds dit seizoen van belang voor de rijders in Q3: de eerste tien mogen de weggereden benzine niet meer bijtanken voor de start.

Al snel werd er nagedacht over een verandering van de regels om een herhaling te voorkomen. Volgens Auto Motor und Sport kon dat wel eens op korte termijn gebeuren. Er bestaat tijdens de race al de 'lap-to-grid-regel' die zegt dat de rondetijd om van de pitstraat naar de startgrid te rijden, niet meer dan twintig procent langzamer mag zijn dan de snelste ronde in de kwalificatie. De regel is ingesteld na een ongeval in 2005 tussen Michael Schumacher en Christijan Albers. Albers knalde in de GP van China bovenop de langzaam rijdende Ferrari van Schumacher.

Eenzelfde regel zou de FIA nu ook in willen stellen voor de inlap bij de kwalificatie. Het liefst nog voor de GP van Bahrein, die over anderhalve week verreden wordt. Ook Red Bull-coureur David Coulthard pleitte in een column voor aanpassing: "Een verandering van de regels is volgens mij de eenvoudigste manier om herhaling hiervan te voorkomen. Het beste zou zijn om de coureurs binnen een bepaalde percentage van hun snelste tijd terug te laten rijden naar pits en de rijders die zich daar niet aan houden, te straffen. Dan is het gewoon duidelijk en hoeft de wedstrijdleiding ook geen onderzoek meer in te stellen naar dit soort situaties."