Ook McLaren investeert in CFD-technologie

In navolging van BMW F1 en Renault F1 gaat ook McLaren Mercedes fors investeren in Computational Fluid Dynamics. CFD, zoals het wordt afgekort, zorgt ervoor dat aerodynamische componenten kunnen worden getest voordat deze zijn geproduceerd. Dit kan een forse besparing opleveren, echter vergt dat wel een flinke investering.

BMW Sauber was het eerste team dat bekend maakten in te zetten op CFD. In tegenstelling tot andere teams bezit de Duitse renstal maar één windtunnel. Eerder maakte Renault ook bekend zich op CFD te richten met het oog op de toekomst, het Franse team zal ongeveer 50 miljoen investeren in de technologie. Hoe groot de investering van McLaren zal zijn is niet bekend gemaakt.

Jonathan Neale, een kopstuk uit McLaren’s technische staf: "De aerodynamica is een erg belangrijke factor in de Formule 1 om je continuïteit te kunnen verbeteren. De bolides veranderen gedurende het seizoen vaak alleen in de aerodynamica, en dat moet allemaal worden getest voordat de productie werkelijk leidt tot een inzet in een race. Aerodynamische updates hebben ons afgelopen jaren veel gebracht, maar een CFD-systeem kan nog veel meer brengen." Naar verluid moet de capaciteit van het team verviervoudigd worden door het gebruik van CFD-technologie.

Feitelijk is de technologie niet geheel nieuw voor het Engelse team. Sinds 2005 maakt McLaren al gebruik van soortgelijke technologie. Het is dus in feite een uitbreiding op het bestaande systeem. "Denk aan de kwaliteit van de componenten, die later alsnog in de windtunnel getest zullen worden. We zullen veel meer inzicht krijgen in het slagen of falen van componenten die we met het CFD getest hebben," aldus Mark Taylor, die de leiding heeft over het project.