Column: Later wordt alles beter

Op zich kan ik het wel waarderen als bejaarden niet de hele dag "vroeger was alles beter" lopen te pruttelen, maar ook het heden weten te waarderen. Helaas is dit bij Mosley niet het geval. Ik zie hem voor me, zittend in een enorme lederen fauteuil in zijn luxe Engelse studeerkamer, naast het haardvuur. Een goede whisky in z'n hand en een dekentje over z'n benen. "Later," zegt hij tegen de kamer die op hemzelf na leeg is, "later wordt alles beter."

Het zijn de opmerkingen die je verwacht van een jongentje van elf, die gepest wordt op school. "Wacht maar! Later, als ik groot ben..." Nou wil ik niet gelijk ontkennen of bevestigen dat Mosley soms de intellectuele vermogens van een elfjarig jongetje lijkt te hebben, maar opvallend is het wel. Dingen waar geen coureur, geen team en geen fan over klaagt moeten worden aangepast, terwijl problemen die echt om een oplossing schreeuwen jarenlang niet aan de kaak gesteld worden. De laatste rage is dat de Formule 1 groen moet worden. Groen, groener, groenst.

Het imago dat de Formule 1 milieuvervuilend is, is hardnekkig. En voor een deel klopt het ook wel. Zo snel mogelijk 305 kilometer afleggen en weer terugzijn op het punt waar je begonnen bent. Echt efficiënt kun je het niet noemen. Tot je dingen in perspectief gaat zien. Stel dat alle coureurs alle races uitrijden. Tel daar de kwalificatie, vrije trainingen en tests bij op. Dan kom je op ongeveer 750.000 kilometer per jaar(1). Met een verbruik van 1:2,5 is dat 300.000 liter.

Dat klinkt als veel, maar een enkele Boeing 747 verbrandt op één retourtje Amsterdam - Seattle ongeveer net zo veel(2). Het complete competitie-element van de Formule 1 gebruikt per jaar ongeveer net zo veel brandstof als 60 forensen die iedere ochtend en iedere avond een uur filerijden van en naar hun werk. Ja, maar die hebben ten minste nog een bestemming, hoor ik de anti-CO2 brigade roepen. Ja, maar die forensen kunnen ook in de buurt van hun werk gaan wonen, denk ik dan. Of in de buurt van hun huis gaan werken. En echt bijdragen aan een oplossing doen ze ook niet, terwijl ze neuspeuterend en naar Giel Beelen luisterend vooruit kruipen.

De motorfabrikanten in de Formule 1 besteedden, toen er nog aan de motoren gesleuteld mocht worden, miljarden per jaar aan efficiëntieverbeteringen van hun motoren. Meer vermogen uit dezelfde motorinhoud, en een zuiniger motor met net zo veel vermogen, dat zijn elementen die in races tijdwinst opleveren, en dus gewild. De voor de Formule 1 ontwikkelde technieken zullen niet één op één overgenomen kunnen worden, maar stel dat als de productieversies van de fabrikanten 0,0001% zuiniger worden door Formule 1 technologie. Uiteraard inclusief aerodynamische verbeteringen, snellere koppelingen, verminderde rolweerstand, alles. Dan zullen de tientallen miljoenen auto's die daar gebruik van maken met gemak een besparing opleveren die groter is dan de Formule 1 gebruikt(3).

Uiteraard hebben we het dan nog niet gehad over het slepen van personeel, fans, materiaal en dergelijke van race naar race. De vervuiling daarvan is waarschijnlijk groter dan die van het racen zelf. Maar de FIA compenseert de CO2 uitstoot van de intercontinentale vluchten al enkele jaren, dus ook daar valt niet zo heel veel winst meer te boeken. Is het belangrijk dat de Formule 1 ook in de toekomst voor blijft lopen op straatversies? Natuurlijk, en efficiënte racewagens die gebruik maken van duurzame energie horen daar absoluut bij. Maar als de FIA echt het goede voorbeeld wil geven, moet Mosley eens op zijn eigen website kijken bij de uitslagen voor de FIA Alternative Energies Cup 2007. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het Afrikaanse Rally Kampioenschap wordt de actuele stand in het kampioenschap niet eens bijgewerkt, laat staan de uitslagen van de evenementen.

1) 22 auto's x 17 races x 2,5 race-afstanden per weekend x 305 km per race = 285.175 km. Qua tests mogen alle elf teams 30.000km doen, dus 330.000km totaal. Doen we er nog een ruime 135.000km bij voor shake-downs, demo's etc. voor een totaal van 750.000 km.
2) bron: Howstuffworks en KLM.
3)20,6 miljoen auto's gebouwd in 2005 door de zes F1 fabrikanten, 13.330 liter brandstof gedurende de levensduur van een auto.