[IRL] Uitslag Pole Day Indy 500

Helio Castroneves heeft de pole position gepakt voor de 91e Indianapolis 500, die over twee weken wordt verreden. De eerste startrij wordt verder aangevuld door Tony Kanaan en Dario Franchitti.

Tony Kanaan en zijn teamgenoot Danica Patrick leidden de klassementen tijdens de eerste uren van de kwalificatie van vandaag, die in totaal zes uur duurde. Sam Hornish jr. reed een four-lap-average van 225,145 mph, maar liet die poging later ongeldig verklaren, waarna hij niet verder kwam dan een 225,109 mph.

Schot Dario Franchitti ging vervolgens aan de leiding met een snelheid van 225,191 mph en behield de koppositie tot ver in het Happy Hour, het laatste uur van Pole Day. Helio Castroneves was echter sneller dan iedereen en pakte de pole position met een snelheid van 225,817 mph. Tony Kanaan deed in de laatste minuten nog een poging de pole van Castroneves af te pakken, maar kwam na een slechte vierde ronde op de tweede plaats terecht.

De pole position is de tweede voor Castroneves. De Braziliaan heeft al twee keer eerder de Indianapolis 500 gewonnen, namelijk in 2001 en 2002. Beide keren startte hij vanuit het middenveld. Vandaag was overigens de eerste Pole Day sinds 2001 die niet werd onderbroken door regen.

Morgen gaan de kwalificaties door en wordt het tweede deel van de grid bepaald. Hoe dat precies zit, lees je onder de complete uitslag.

Uitslag Pole Day

poswagencoureurronde 1ronde 2ronde 3ronde 4gemiddelde
13Helio Castroneves225.920225.652225.825225.870225.817
211Tony Kanaan225.882225.996225.794225.358225.757
327Dario Franchitti225.078225.289225.318225.079225.191
49Scott Dixon225.159225.323225.032224.973225.122
56Sam Hornish Jr225.405225.415225.579224.043225.109
610Dan Wheldon224.668224.797224.674224.425224.641
712Ryan Briscoe224.771224.369224.361224.139224.410
87Danica Patrick224.175224.152224.044223.934224.076
926Marco Andretti223.308223.292223.205223.391223.299
102Tomas Scheckter222.864222.964222.907222.773222.877
1139Michael Andretti222.569222.526222.946223.116222.789

Alle snelheden in mijlen per uur


Uitleg kwalificatiesysteem

De Indianapolis 500 wordt verreden door 33 wagens. Dit jaar zijn er 69 wagens ingeschreven voor het evenement. De kwalificatie is verdeeld over vier dagen: Pole Day (vandaag), Second Day Qualifying (zondag), Third Day Qualifying (zaterdag 18 mei) en Bump Day (zondag 19 mei). Op Pole Day worden de eerste elf posities op de grid bepaald. Second Day Qualifying gaat om plaatsen 12 tot en met 22, tijdens Third Day Qualifying worden plaatsen 23 tot en met 33 verdeeld. Bump Day geeft coureurs de kans om zich alsnog te kwalificeren, als ze dat op de drie eerdere dagen niet is gelukt.

Bij de Indy 500 worden de gridposities aan de wagens toegekend en niet aan de coureurs, zoals bij de Formule 1. Een coureur mag met meerdere wagens een kwalificatiepoging wagen. De coureur die een wagen kwalificeert, hoeft niet de coureur te zijn die met die wagen van start gaat in de race.

De kwalificatietijden worden bepaald door het gemiddelde van vier opeenvolgende vliegende ronden. Iedere wagen (ook reservewagens) krijgt drie kwalificatieruns (van vier ronden per stuk) per dag. Loting bepaalt in welke volgorde de wagens de baan op mogen, er is nooit meer dan één wagen tegelijk aan het kwalificeren. Als een coureur na een run niet tevreden is met zijn gereden tijd, mag hij achteraan de rij aansluiten en een tweede poging wagen. De eerste poging wordt dan ongeldig verklaard. Als een coureur tijdens een kwalificatiepoging niet tevreden is met zijn prestatie, mag hij de run afbreken. De tijd van een eventuele vorige run blijft dan staan, maar de coureur krijgt zijn poging niet terug en verliest dus een run.

Op Pole Day worden, zoals gezegd, de eerste elf posities gevuld. Zelfs als er tijdens Second Day Qualifying een snellere tijd wordt neergezet dan de poletijd, zal de betreffende wagen nooit hoger komen dan de twaalfde gridpositie. Op Third Day Qualifying zal een wagen nooit hoger komen dan de 23e plaats. Na de drie dagen kwalificatie kan het dus voorkomen dat er achterin het veld snellere tijden zijn genoteerd dan in de voorste rijen. Dat is een belangrijk gegeven voor Bump Day.

Op Bump Day mag iedereen die zich tijdens de eerste drie dagen niet heeft weten te kwalificeren, alsnog een poging wagen. Zet iemand een snellere tijd neer dan de slechtste tijd uit de originele grid van 33 wagens, dan kwalificeert hij zich alsnog. De wagen met de langzaamste tijd zal dan worden verwijderd uit de grid (dit hoeft dus niet per se de achterste wagen van de grid te zijn), de rest van de grid schuift een plaats op om de weggevallen plaats te vullen en de zojuist gekwalificeerde wagen zal op plaats 33 worden gezet. Weten meer wagens zich tijdens Bump Day te kwalificeren, dan worden deze wagens op volgorde van kwalificatietijd achteraan de grid toegevoegd.

Theoretisch is het dus mogelijk dat de pole position op Bump Day nog verandert. In de praktijk zijn het vooral wagens uit de achterhoede die van de grid worden gebumped.

Submitter:  Bron: FOK!sport