[NASCAR] Uitslag Goody's Cool Orange 500

De Goody's Cool Orange 500, op de kortste baan van het NASCAR-seizoen, is gewonnen door Jimmie Johnson. De race kende veel spins en crashes en werd zelfs een half uur onderbroken door een regenbui.

Het duurde slechts vier ronden op de korte, smalle en benauwde baan van Martinsville voor de eerste gele vlag viel. Casey Mears reed een band lek en spinde. Hij wist net voor leiders Denny Hamlin, Jamie McMurray en Jeff Gordon de wagen weer in het rechte spoor te krijgen, maar moest de pits opzoeken voor een lange stop. Bobby Labonte haalde zelfs de pits niet meer, toen hij zich verremde in ronde achtendertig en de muur in schoof. Dat initieerde de eerste serie pitstops, waarbij een mislukte pitstop van Hamlin de leiding naar Jeff Gordon ging.

Mears onderstuurde in ronde 87 de muur in. In zijn poging de pits te bereiken, werd hij bijna geschept door Jeff Gordon. Naamgenoot Robby Gordon had ook de muur geraakt en kon door de schade niet ver genoeg insturen om de pits in te rijden. Een neutralisatie was het gevolg en daarmee de volgende pitstops. Jeff Gordon behield de leiding, gevolgd door Hamlin en Harvick. Direct na de pitstops spinde David Stremme en kwam hij dwars op de baan tot stilstand.

Sterling Marlin vervolgde kort na de vierde herstart het spinfestijn op Martinsville. Hij werd door Scott Riggs achterstevoren getikt, maar kon de wagen weer recht krijgen voor een gele vlag werd gezwaaid. Vooraan vochten Gordon en Hamlin hun weg door de achterblijvers en wisselden een aantal keren de koppositie.

Carl Edwards tikte AJ Allmendinger, vorig jaar nog coureur bij Forsythe in de Champ Car World Series, de muur in. Terwijl de gele vlag al was gegeven, kreeg Dave Blaney een klapband rechtsvoor bij het aanremmen van Turn 1. Dat zorgde voor een extra lange caution. Jeff Gordon verloor een plaats tijdens de pitstops en moest de herstart in de derde positie nemen, met Earnhardt jr. en Hamlin voor zich.

Een lange periode van green flag racing volgde. In zestig ronden wist Jeff Gordon de tweede plaats terug te pakken en de koppositie weer te betwisten met Hamlin, tot Jeremy Mayfield de muur raakte en een caution veroorzaakte. Tony Stewart was de grote winnaar tijdens de pitstops en pakte de leiding. Hij werd al snel op de hielen gezeten door Earnhardt jr. Robby Gordon reed inmiddels met een achterstand van enkele ronden weer zijn rondjes, maar ramde nogmaals de muur en moest opnieuw de pits opzoeken voor reparaties.

Ook Stremme had opnieuw problemen en veroorzaakte voor de tweede maal een caution. De stops gaven de leiding terug aan Earnhardt jr., met Jimmie Johnson op de tweede plaats, die op positie twintig was gestart. Ondertussen was Kevin Harvick weer op de baan, nadat hij 43 ronden in de pits had gestaan met een defecte brandstofpomp. Robbie Gordon zorgde na ruim 350 ronden voor zijn derde caution.

Het weer gooide echter roet in het eten. Een bui trok over het circuit en de race werd stilgelegd. Het duurde meer dan een half uur voor de regen weg was getrokken en de baan voldoende was opgedroogd om de wagens weer de baan op te sturen. De caution van voor de regen werd voortgezet en na de groene vlag viel vooral Juan Pablo Montoya op, die eerst richting top tien reed en vervolgens Tony Raines de muur in tikte.

Dale Jarrett had echter nog grotere problemen: hij verloor zijn rechterachterwiel. Hij wist echter de pits te halen en kon de pitstraat met vier wielen weer verlaten. Bijna gelijktijdig parkeerde Harvick zijn rokende wagen langs de pitmuur. Na deze caution ging de race vooral tussen Jimmie Johnson, Denny Hamlin, Jeff Gordon en Dale Earnhardt jr. J.J. Yeley parkeerde zijn wagen echter met remproblemen in de muur, wat een laatste gele vlag en een korte sprint van achttien ronden tot de finish tot gevolg had.

Jeff Gordon nam de herstart in de derde positie, maar wist al snel Denny Hamlin te verschalken. Hij reed het gat naar Johnson dicht en probeerde hem aan de kant te duwen om de winst te pakken. Jimmie Johnson wist echter vol te houden tot de finish en met een miniem verschil te winnen.

Uitslag

poscoureurstartwagenrondenpunten/bonusprijzengeld
1Jimmie Johnson20Chevrolet500190/5$198,736
2Jeff Gordon3Chevrolet500175/5$153,861
3Denny Hamlin1Chevrolet500170/5$139,125
4Kyle Busch14Chevrolet500165/5$105,375
5Dale Earnhardt Jr.8Chevrolet500165/10$141,833
6Jeff Burton19Chevrolet500150/0$119,316
7Tony Stewart7Chevrolet500151/5$124,486
8Scott Riggs26Dodge500142/0$89,275
9Jamie McMurray2Ford500138/0$88,525
10Matt Kenseth33Ford500139/5$130,266
11Clint Bowyer21Chevrolet500130/0$84,325
12Kurt Busch12Dodge500127/0$114,858
13Ricky Rudd17Ford500124/0$107,383
14Ryan Newman24Dodge500121/0$107,175
15David Ragan27Ford500118/0$113,250
16Juan Pablo Montoya23Dodge500115/0$109,850
17Carl Edwards9Ford500112/0$82,050
18Reed Sorenson28Dodge500109/0$100,083
19Ken Schrader4Ford500106/0$95,239
20Tony Raines11Chevrolet500103/0$84,550