Dossier: Klantenchassis 2007

Het houdt de gemoederen al maanden bezig. De STR02 en de SA07 van respectievelijk Scuderia Toro Rosso en Super Aguri. Zijn het nu wel of geen klantenauto’s? Vlak voor de start van het seizoen wacht de Formule 1 een ontknoping die de sport alleen schade toe kan brengen en louter verliezers kent: de fans.


Red Bull

In de aanloop naar het nieuwe seizoen zijn beide Red Bull-bolides gepresenteerd aan het publiek. In tegenstelling tot vorig seizoen, toen er een heel feest van was gemaakt, gebeurde dat ingetogen. Zeker voor Red Bull begrippen. Red Bull Racing was de eerste van de twee. Op 26 januari presenteerde Red Bull Racing de RBR3 op het circuit van Valencia. De bolide was een duidelijke Adrian Newey-bolide. Of zoals Newey het zelf zou zeggen: McLarenesque. Vooral de ronde vormen van de sidepods, de neus en voorvleugel zijn het kenmerk van Newey, en tot vorig seizoen McLaren-Mercedes.

Op 13 februari, een goede twee weken later, was het de beurt aan Scuderia Toro Rosso. Op het Circuito De Catalunya nabij Barcelona presenteerde het team de STR2. Ook de STR2 is een overduidelijke Newey-bolide. Ook hier doen de sidepods, de neus en voorvleugel denken aan eerder werk van de topontwerper. Zo zijn er dus duidelijke overeenkomsten met de RBR3 van Red Bull Racing.

Een vergelijkende foto. Boven de RBR3 en onder de STR2. Let vooral op de details van de voorvleugel, achtervleugel, bargeboards en sidepods. De RBR3 heeft een extra aerodynamisch element net achter de chimney ten opzichte van de STR2. Verder zijn enkele details moeilijk waar te nemen door de livery van de bolides.

Ondanks alle gelijkenissen tussen de bolides is Toro Rosso er van overtuigd dat het heeft gehandeld binnen de huidige reglementen. Deze reglementen stellen dat het gebruik van een klantenchassis niet is toegestaan. Door het opzetten van Red Bull Technology als constructeur, en dus eigenaar van de intellectuele rechten, lijkt Red Bull een maas is het reglement te hebben gevonden. Beide teams kopen het chassis als het ware van Red Bull Technology.

Franz Tost, teammanager van Toro Rosso: "Voordat we besloten wat we wilden doen voor 2007, hebben we de reglementen nauwkeurig bestudeerd met onze advocaten en de FIA. En dan is de interpretatie van onze kant volkomen duidelijk, dat we niet met een klantenbolide rijden. We hebben onze eigen wagen, die in veel aspecten anders is dan de wagen van Red Bull, en het ontwerp van de wagen is gemaakt door Red Bull Technology, samen met Adrian Newey, in samenwerking met de ontwerpers van Toro Rosso. We denken dat we binnen de reglementen vallen, dus het is niet nodig om tot een compromis te komen. Ik zou ook niet weten tot wat voor compromis we kunnen komen, je valt binnen de reglementen of je valt buiten de reglementen. Wij van Toro Rosso kunnen niet beïnvloeden als zij (Spyker F1) besluiten naar de rechtbank te stappen. Als het voor de rechtbank komt, dan zullen we het uit moeten vechten. Ik denk niet dat het goed voor ons allen zal zijn, maar uiteindelijk zullen we het moeten accepteren."


Super Aguri

Dan is er ook Super Aguri. Die zullen hun nieuwe bolide, de SA07, op 12 maart presenteren in Tokio. De verwachting is echter dat het een doorontwikkeling is van de RA106, de Honda van vorig seizoen. Dat is namelijk de bolide waarmee Super Aguri tot op heden tijdens de testsessies aanwezig is geweest.

Ook Super Aguri heeft een derde partij ingeschakeld voor het ontwerp van de auto: Paul White Draughting Ltd. Het bedrijf is speciaal opgezet om Super Aguri te begeleiden bij het ontwerp en bouwen van de bolide en wordt gefinancierd door Honda Japan. Toevalligerwijs begeleidt Honda Japan ook Honda Racing F1 bij hun F1 project. Echter is hier nog niets met zekerheid over te zeggen omdat de bolide nog niet gepresenteerd is. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Een foto die de Honda RA106 en de Super Aguri interimbolide vergelijkt. Boven de Honda van vorig seizoen, onder de Super Aguri waarmee de afgelopen wintertests werd gereden. Enige in het oog springende verschil zijn de vleugeltjes op de voorvleugel. Ook hier geld dat sommige details moeilijk te zien zijn doordat er een andere livery gebruikt wordt.


De concurrentie

Aan de andere kant zijn er enkele teams die betwisten of de constructie van Red Bull en Super Aguri legaal is. Williams en Spyker hebben zich al in felle bewoordingen uitgelaten over de kwestie.

Colin Kolles, teambaas van Spyker: "Een klantenauto is een klantenauto en dat is nog lang geen auto van een constructeur, heel simpel. Het schaadt de Formule 1 als deze auto’s toch mogen rijden, want constructeurs zijn het niet. We rijden nog altijd een wereldkampioenschap voor constructeurs, reden genoeg om STR en Super Aguri punten af te nemen mochten zij in dit kampioenschap punten behalen. Uiteindelijk is het geen Toro Rosso maar een Red Bull en geen Super Aguri maar een Honda wat daar rond zal rijden. We zullen wel eens zien wat de rechter daarvan vindt. Op deze wijze werkt dat niet! Ergens bespeur ik iets van angst, anders zou Red Bull niet zomaar, opeens, Adrian Newey naar een bedrijf als Red Bull Technologies overplaatsen. Zij delen simpelweg een chassis, wat oneerlijk is. Zij sparen daarmee veel geld, terwijl wij behoorlijk moeten investeren. Zij besparen geld en worden daarvoor ook nog beloond. Zo kan je niet werken. Wanneer STR en Super Aguri in Australië niet binnen de reglementen wensen te werken dan zien we elkaar daar wel weer. Maar dan voor de rechter. Wij willen alles in het werk stellen om de inzet van de klanten chassis’ te voorkomen, zelfs een eenmalige uitsluiting sluit ik niet uit, dat mag duidelijk zijn."

Ook Frank Williams, ooit zelf gebruik makend van een klantenchassis, steekt zijn mening niet onder stoelen of banken: "De huidige regels, en deze zijn niet veranderd in het Concorde Agreement van 2008, schrijven voor dat elk team zijn eigen auto moet maken. En als je dat niet doet, en zeg bijvoorbeeld een auto koopt van McLaren dan ben je geen constructeur. En als je geen constructeur bent, hoe kun je dan punten scoren? Het constructeurskampioenschap is erg belangrijk voor de teams. Max Mosley moet ons gaan vertellen hoe hij de toekomst ziet. De onafhankelijke teams in de Formule 1 kunnen niet overleven zonder een gelijk speelveld qua kosten en baten. Als teams worden toegestaan om chassis' te delen zonder dat daar financiële consequenties tegenover staan, dan zal dat het einde betekenen van de privéteams. Wij hebben de Formule 1 gemaakt tot wat ze nu is. Wat voor betrokkenheid laten zij zien als ze gewoon hun auto kopen? Ze zouden er zo weer mee op kunnen houden. Voor mij is het duidelijk: als je een constructeur bent, bouw je je eigen wagens. Zo is het al tientallen jaren in de Formule 1. En als je een auto koopt, ben je per definitie geen constructeur."


Hoe verder?

Het heeft er alle schijn van dat dit voor de rechtbank in Melbourne zal worden uitgevochten. Waarom in Melbourne? Omdat de auto’s pas afgekeurd kunnen worden als ze bij de technische keuring worden aangeboden, voorafgaand aan het Grand Prix weekend. Keurt de FIA de bolides af, dan zal er geen rechtzaak komen. Of het moeten Toro Rosso en Super Aguri zijn die een zaak aanspannen tegen de FIA. Als de bolides van Toro Rosso en Super Aguri worden goedgekeurd, zullen Spyker en Williams de gang naar de rechter maken. Middels deze weg zullen zij proberen deelname van Toro Rosso en Super Aguri te voorkomen. De uitkomst hiervan is niet te voorspellen en de gevolgen zijn haast niet te overzien. Dit lijkt, na de GP van Indianapolis 2005, het nieuwe schandaal in de Formule 1 te worden.

Submitter:  Bron: FOK!sport