F1 jaaroverzicht 2006: deel 1

Het seizoen 2006 begint op 12 maart in Bahrein. Er zijn weinig grote coureurs van team veranderd, al heeft Williams gekozen voor de debutant Nico Rosberg en gaat Christijan Albers naar het nieuwe Midlandteam. Er zijn wel weer drastische regelwijzigingen doorgevoerd. De kwalificatie bestaat nu uit drie delen, waarbij na ieder deel een aantal coureurs afvallen en de rest opnieuw tijden moeten neerzetten. Verder mogen er geen V10-motoren meer worden gebruikt, met uitzondering van Scuderia Toro Rosso, die via de aankoop van Minardi tussen de regels door kunnen glippen. Bandenwissels zijn weer toegestaan

In een poll op de F1manager in januari 2006 voorspelde slechts zeven procent van de bezoekers dat Fernando Alonso zijn wereldtitel zou verlengen. Grote favorieten waren Kimi Räikkönen (52%) en Michael Schumacher (29%).

Race 1: Bahrein
Kimi Räikkönen is het eerste slachtoffer van het nieuwe kwalificatiesysteem. In zijn allereerste ronde breekt zijn achterwielophanging en de Fin moet achteraan de grid starten. Michael Schumacher rijdt naar de pole position en Felipe Massa maakt er een volledige eerste rij voor Ferrari van.

Bij de start van de race pakt Schumacher de leiding, maar Alonso rijdt direct naar de tweede plaats en gaat op jacht naar de Duitser. De leiding krijgt hij in handen tijdens de tweede serie pitstops, als hij de pits verlaat en met wat lef zijn wagen voor die van Schumacher weet te houden. Alonso rijdt makkelijk naar de overwinning toe. Räikkönen rijdt van achteraan de grid naar de derde plaats, op de voet gevolgd door Button. Debutant Nico Rosberg valt op door de snelste raceronde neer te zetten.

Alonso 10 - Schumacher 8

Race 2: Maleisië
Giancarlo Fisichella pakt de pole position voor de Grand Prix van Maleisië. In bloedhete omstandigheden rijdt Button naar de tweede startplaats. Beide Ferrari's hebben hun motor gewisseld en starten vanaf plaatsen 14 en 21.

Alonso start vanaf de zevende plaats, maar rijdt in de eerste ronde naar de derde positie. Räikkönen crasht al snel na de start, na een incident met Christian Klien. De Williamsen van Rosberg en Webber komen ook niet ver: ze blazen allebei hun motor op. Terwijl Fisichella onbedreigd de hele race aan de leiding rijdt, weet daarachter Massa zijn teamgenoot in te halen door een betere pitstopstrategie. Schumacher moet genoegen nemen met een zesde plaats. Fisichella wint, Alonso volgt hem op ruim vier seconden.

Alonso 18 - Schumacher 11

De FIA stelt een deadline voor teams die in 2008 willen meedoen in de Formule 1. Zij moeten zich op 31 maart hebben ingeschreven. Uiteindelijk melden zich 22 teams, waarvan er twaalf definitief mee zullen doen in 2008: de elf huidige teams, plus Prodrive, de renstal van Dave Richards.

Race 3: Australië
De pole position voor de Australische Grand Prix, die vanwege de Commonwealth Games later dan normaal wordt verreden, is voor Jenson Button. De kwalificatie kent meerdere rode vlaggen, onder andere door een spin van Yuji Ide en een crash van Felipe Massa. Jarno Trulli besluit de laatste sessie niet te rijden: zijn wagen is beschadigd na een aanrijding met een vogel.

In de race worden echter nog meer brokken gemaakt. Montoya spint in de opwarmronde en direct na de start schakelen Rosberg, Massa en Klien elkaar uit. Bij de herstart neemt Alonso de leiding over van Button, terwijl daarachter Klien zijn wagen volledig afschrijft als hij de muur raakt. Na een tweede neutralisatie hebben Juan-Pablo Montoya en Michael Schumacher problemen met het opkomen van het rechte stuk. Montoya weet de wagen nog te redden, maar Schumacher rijdt zijn Ferrari aan puin. Niet lang daarna zorgde Liuzzi met een harde crash voor een vierde safety car. Montoya herhaalt ondertussen de fout van Schumacher en moet ook uitstappen. Ondanks alle chaos weet Alonso naar de winst te rijden. Räikkönen pakt de tweede plaats, Ralf Schumacher wordt derde, Poleman Button blaast een ronde voor de finish zijn motor op.

Alonso 28 - Schumacher 11

Race 4: San Marino
Michael Schumacher pakt op Imola zijn 66e pole position, waarmee hij definitief Senna's record van 65 verbreekt. Zijn kwalificatie verloopt echter niet probleemloos: hij wordt opgehouden door Ide en geeft de Japanner een brake-test om zijn ongenoegen te uiten. Button pakt opnieuw een plek op de eerste startrij, zijn teamgenoot Barrichello wordt knap derde. Alonso moet als vijfde starten.

Christijan Albers weet de camera's op zich gericht, als hij direct na de start van de baan wordt getikt door Yuji Ide en in de grindbak vier keer over de kop vliegt. Als de safety car de baan weer af is, blijkt Alonso razendsnel. Hij maakt plaats na plaats goed en rijdt na de eerste pitstopserie al op de tweede plaats. Bij de volgende pitstops heeft de Spanjaard het gat naar Schumacher compleet dichtgereden, maar verknalt al snel zijn laatste set banden. Schumacher is hierdoor verzekerd van zijn eerste overwinning van het seizoen. Montoya rijdt vrij anoniem naar de derde plaats. Ide krijgt voor zijn actie een officiële reprimande van de FIA en wordt door zijn team vervangen door Franck Montagny.

Alonso 36 - Schumacher 21

Het eerste deel van het seizoen staat voornamelijk in het teken van de flexibele vleugels. In Maleisië constateert de FIA dat Ferrari met voor- en achtervleugels rijdt die te ver doorbuigen. Daardoor zou de wagen minder luchtweerstand hebben op hogere snelheden en dus nog harder gaan. In Australië geeft Ferrari aan dat de vleugels nu legitiem zijn, maar de snelheid van Schumacher op Imola doet de wenkbrauwen van de andere teambazen fronsen. Uiteindelijk verbiedt de FIA alle flexibele vleugels, maar niet voordat ook BMW nog verdacht wordt van het gebruik van de flexwings.

Race 5: Europa
Op de Nürburgring behaalt Alonso zijn eerste pole position van het seizoen. De kwalificatie wordt vooral beheerst door technische problemen met de tijdwaarneming. Na drie minuten wordt de eerste sessie opeens gestopt, maar de rode vlag wordt enkele seconden later alweer geannuleerd. Villeneuve was echter al van zijn gas gegaan en ziet zijn kwalificatie in rook opgaan. De tweede sessie wordt ernstig vertraagd door computerproblemen. Uiteindelijk is de eerste startrij voor Alonso en Schumacher.

Alonso en Schumacher zetten na de start direct een flink tempo neer en wisselen de snelste rondetijden af. Ook na de eerste pitstops blijft Alonso zijn rivaal voor, maar bij de tweede pitstops slaat Schumacher zijn slag. Hij maakt zijn stop drie ronden later dan Alonso en zet in die korte tijd zo'n hoog tempo neer, dat hij na zijn eigen pitstop ruim voor Alonso op de baan kan komen. De derde plaats wordt zwaar bevochten door Massa en Räikkönen, maar de Braziliaan kan zijn eerste podium van zijn carriere veiligstellen.

Alonso 44 - Schumacher 31

Race 6: Spanje
David Coulthard start zijn tweehonderdste raceweekend met een zware crash in de kwalificatie en moet de wedstrijd achteraan de grid aanvangen. Aan de voorkant van het veld staan Alonso en Fisichella, met Schumacher en Massa op de tweede startrij.

De race wordt een wat oninteressante optocht. Alonso's leiding komt niet in gevaar en Michael Schumacher heeft weinig moeite met het verschalken van de tweede plaats van Fisichella, die uiteindelijk als derde finisht. De Spaanse raceleiding neemt een discutabele beslissing door na een spin van Montoya geen safety car in te zetten terwijl de McLaren van het asfalt wordt gehaald, met de rest van het veld dat op slechts meters langsraast.

Alonso 54 - Schumacher 39

Race 7: Monaco
De kwalificatie van Monaco zorgt voor een flinke controverse. Michael Schumacher zet in de derde sessie de snelste tijd neer, met Alonso op de voorlopig tweede plaats. Terwijl Schumacher zijn laatste ronde afmaakt, is vlak achter hem Alonso bezig met een ronde die hem de pole kan brengen. In de een-na-laatste bocht schuift de Ferrari onderstuurd de muur in, waardoor Alonso zijn tijd niet kan verbeteren. De FIA ziet opzet in het spel en zet Schumacher achteraan de grid.

De wedstrijd ziet al snel na de start een kopgroep van Alonso, Räikkönen, Webber en Montoya, die makkelijk wegrijdt van de rest van het veld. Schumacher kan zich op het smalle circuit maar moeilijk naar voren werken en blijft lange tijd op de zestiende plaats hangen. De mooie derde plaats van Webber gaat in rook op, als hij de wagen brandend langs de baan moet zetten. Achter de safety car die daarop wordt ingezet, vallen ook de wagens van Sato en Räikkönen stil. Na de herstart krijgt Barrichello een drive through-penalty en valt Trulli uit, waardoor Coulthard naar het podium kan rijden, achter Montoya en winnaar Alonso. Schumacher houdt de schade beperkt door op een vijfde plaats te finishen.

Alonso 64 - Schumacher 43

Race 8: Engeland
In de kwalificatie op Silverstone valt het doek al direct voor Trulli, die zijn motor opblaast. Button komt niet verder dan een teleurstellende negentiende plaats. Vooraan de grid blijkt Alonso de snelste. Schumacher wordt op het laatste moment naar de derde startrij gedirigeerd door Räikkönen.

Na de start van de race is gelijk de safety car nodig, nadat Ralf Schumacher, Scott Speed en Mark Webber met elkaar in botsing komen. Button is de enige andere uitvaller in de race, na een mooie opmars door het veld. Alonso wordt het niet moeilijk gemaakt en wint de wedstrijd, terwijl achter hem Räikkönen met een lange pitstop de tweede plaats verliest aan Schumacher.

Alonso 74 - Schumacher 51

Ondertussen rommelt het in de Grand Prix Drivers' Association (GPDA). Pedro de la Rosa vindt de positie van voorzitter Michael Schumacher ongeloofwaardig na diens capriolen in de kwalificatie in Monaco en Jacques Villeneuve valt hem bij door ook ontslag te nemen als GPDA-lid. Alexander Wurz wil zelfs dat Schumacher uit zijn functie wordt gezet. Uiteindelijk blijft Schumacher gewoon aan als voorzitter.

Race 9: Canada
Op het Circuit Gilles Villeneuve in Canada pakt Alonso opnieuw een pole position. Hij krijgt zijn teamgenoot Fisichella naast zich op de eerste startrij. Schumacher kan niet verder komen dan een vijfde plaats, één plekje voor de opvallend snelle Nico Rosberg. Teamgenoot Webber doet het beduidend slechter en strandt al in de eerste kwalificatiesessie.

De wedstrijd blijkt weer het gebruikelijke uitvallerscircus te zijn. Bij de start heeft Schumacher een incidentje met Montoya. De Colombiaan valt terug en raakt Rosberg, die direct uit mag stappen. Ook beide Midlands zijn in de eerste ronde klaar, nadat ze tegen elkaar rijden. Räikkönen had goed gebruik gemaakt van een slechte start van Fisichella en jaagt achter Alonso aan, maar kan hem niet passeren. Montoya houdt zijn wagen niet onder controle en raakt de muur, een kunststukje dat zowel Michael Schumacher als Jacques Villeneuve en Takuma Sato later herhalen. Schumacher kan echter doorrijden en krijgt de tweede plaats in de schoot geworpen als Räikkönen opnieuw door pech in de pitstraat wordt getroffen.

Alonso 84 - Schumacher 59

Submitter:  Bron: FOK!sport