Column: Droomteam

Met spanning volg ik het Formule 1 nieuws. Ik weet dat er voorlopig nog geen mededelingen gedaan worden, maar hoop toch steeds op een inderhaast ingelaste persconferentie of een lek.

Het lijkt me heel mooi. Een Nederlands team in de koningsklasse van de autosport. Het doet me denken aan de tijd dat de Formule 1 gedomineerd werd door fabrikanten van sportwagenbouwers, in plaats van "saaie" automerken als Renault en Toyota. De tijd dat de scharlaken Ferrari's stonden opgesteld naast de BRG Lotussen en Maserati's. Spyker is een naam die daar probleemloos tussen past, wat op zich al een geweldige prestatie is.

De vraag is wel of het een haalbaar project is. Van de eerder genoemde merken doet alleen Ferrari nog op het allerhoogste niveau mee. Maar Ferrari verkoopt van oudsher sportwagens om het raceteam te kunnen betalen, in tegenstelling tot de meeste automerken die meedoen aan de racerij onder het door Ford onder woorden gebrachte motto: "Win on Sunday, sell on Monday." Maar Spyker is een verlieslijdende sportwagenfabrikant. Het is niet zo erg dat het F1 team winst zou moeten maken om de sportwagenfabrikant niet failliet te laten gaan, maar het is wel significant voor wat we van het team mogen verwachten.

Zowel Midland als voorganger Jordan hebben financiële injecties van de eigenaar nodig gehad om niet ten onder te gaan. Hoewel het M-Consortium blijkbaar genoeg geld op tafel kan leggen om eigenaar te worden, is het nog maar de vraag of het ook een budget heeft om daarna meer te kunnen doen dan Midland kon. Het huidige team kan geen potten breken, en als Super Aguri enige indicatie is, mag van het ervaringsloze Spyker ook niet al te veel nieuw elan verwacht worden. De eventuele komst van Mike Gascoyne is hoopgevend, maar of hij wonderen kan verrichten met een klein budget? Ikzelf zie Chris als coureur niet zo snel wereldkampioen worden, maar mocht hij toch een kampioen in de dop blijken, dan zou voorlopig de auto nog steeds de remmende factor blijven.

En daar komt volgend jaar nog een probleem bij, namelijk de motor. Met al twee teams die zeker gebruik gaan maken van de Toyota motoren (Toyota en Williams), is de kans bovengemiddeld groot dat de Japanse fabrikant het contract met Midland niet zal verlengen. De connectie met Ferrari (via investeringsfirma Mubadala) belooft wat voor de toekomst, maar de baas van Red Bull heeft al aangegeven dat zijn auto's alle vier met Ferrari motoren gaan rijden, of twee-om-twee met Ferrari en Renault motoren. Dat Ferrari volgend jaar naast haar eigen auto's en twee of vier Red Bull auto's ook nog de Spykers zou voorzien is op zijn zachtst gezegd onwaarschijnlijk. Voor 2007 lijken Spyker en Cosworth tot elkaar veroordeeld.

Cosworth is echter een onafhankelijke motorenbouwer, die voor investeringen in het ontwikkelen van motoren afhankelijk is van wat de afnemers er voor betalen. Naast het feit dat het bedrijf volgend jaar beide huidige klanten kwijt is en er slechts één afnemer voor terugkrijgt, zal die afnemer ook nog eens niet in staat zijn om veel te betalen voor die motoren. We weten van Cosworth dat ze verrassende resultaten kunnen neerzetten met weinig budget, maar de vraag is of ze de ontwikkeling van andere bouwers bij zullen kunnen houden.

Ontwikkeling? Die werd toch bevroren? Nou, niet helemaal. De regels staan namelijk wel wat wijzigingen toe. De motor mag bijvoorbeeld zo gewijzigd worden dat hij betrouwbaarder wordt. De prestaties worden hier zogenaamd niet door beïnvloed. Maar zoals iedereen weet kun je met een betrouwbare motor langer en dichter tegen de limiet aan zitten. En daar wordt de auto om de motor heen sneller van. Maar dat zal bij Cosworth dus waarschijnlijk minder vaak gebeuren dan bij Toyota (Williams), Honda (Super Aguri) en Ferrari (Toro Rosso), om maar wat motoren te noemen van teams die ongeveer op het niveau van Spyker zullen zitten. Het zal enorm moeilijk worden om niet terug te vallen naar de laatste rij van de grid.

Het zou een uitgekomen droom zijn om een Nederlands team als Spyker in de Formule 1 te zien. Ik gun ze het beste en als ze ook maar iets van de successen van bijvoorbeeld Jordan of Sauber kunnen halen zou dat fantastisch zijn. Maar misschien is dit nou net zoiets wat beter een droom zou kunnen blijven.