Indy 500: de race
De negentigste editie van de Indianapolis 500 kende een spannende finale waar Sam Hornish Jr. als snelste uit kwam. Hij bleef de jongste deelnemer, Marco Andretti, nipt voor. |
De race begon al meteen goed, na net een ronde spinde PJ Chesson en hij nam Jeff Bucknum mee. Dat zorgde meteen al voor de eerste gele vlag situatie. In ronde zeven werd het veld met Helio Castroneves op kop weer losgelaten.
Een paar ronden later nam Dan Wheldon de leiding over, en dat hield hij vol tot de eerste serie pitstops. Die werden onder groen gehouden. De leiding ging naar Sam Hornish Jr, een paar ronden later naar Tony Kanaan, en weer een ronde later reed Dan Wheldon weer op zijn favoriete plek.
Het veld reed door tot ronde 67. Toen kwam Tomas Scheckter in bocht 4 tegen de muur. Hij eindigde tegen de ingang van de pits. Voor die tijd hadden Thiago Medeiros, Larry Foyt, Stephan Gregoire en Arie Luyendyk Jr. hun wagens al definitief in de pits geparkeerd. De eerste had electrische problemen, de andere drie hadden problemen met de handling van de wagen.
Wheldon vermaakte zich wel aan de leiding maar bij een pitstop in ronde 108 moest hij zijn plaats afstaan aan Scott Dixon. Drie ronden later pakte Wheldon de leiding terug en kwamen Helio Castroneves en Buddy Rice met elkaar in botsing.
Castroneves wilde Rice op een ronde zetten, maar Rice had niet gezien dat Castroneves binnendoor kwam. Beiden eindigden tegen de muur, en er ontstond brand aan de auto van Rice. Rice vond het dan ook niet nodig om in de auto te wachten tot de safety crews ter plaatse waren.
Een paar ronden nadat de rommel was opgeruimd kwamen er wat snelle rijderswissels. Scott Dixon nam de leiding een paar ronden over van Dan Wheldon, die de leiding daarna aan Sam Hornish Jr. moest laten. Dat duurde 15 ronden, en nog eens negen ronden later raakte Al Unser Jr. de muur.
Hij reed over iets dat op de baan lag en was vervolgens de controle over zijn auto kwijt. Achter de safety car ging Jeff Simmons nog de fout in, hij miste een bocht. Vermoedelijk is eerder al iets van zijn wagen gevallen en is daardoor Al Unser gecrashed. Simmons ging al kort daarvoor, bij zijn pitstop, de fout in en reed weg terwijl de tankinstallatie nog vast zat.
Datzelfde overkwam ook Sam Hornish Jr. en Townsend Bell tijdens die gele vlag situatie. Dit leverde beide coureurs een drive-through op die ze onder groen moesten inlossen. Ze hebben gewacht tot de groene vlag en kwamen meteen de pits in. Bell lette hierbij niet goed op en raakte de wagen van Hornish. Hornish had er geen last van maar Bell kon zijn auto met een kapotte ophanging laten staan.
Tien ronden later, in ronde 171, kreeg Scott Dixon een drive-through vanwege het blokkeren van anderen. Negen ronden voor het einde, met inmiddels Tony Kanaan aan de leiding, kwam er nog een gele vlag omdat Felipe Giaffone zijn wagen niet goed op de baan wist te houden. De troep was snel opgeruimd en het werd een sprint van vijf ronden naar de finish. Door de pitstops wist Michael Andretti nog de leiding te pakken, maar twee ronden voor de streep bleek zoon Marco duidelijk sneller. In de laatste ronde wist Sam Hornish Jr. de eerste plek nog over te nemen. Hij deed dit vlak voor de streep, met slechts 0,0635 seconden voorsprong. Dat is de op een na kleinste voorsprong ooit bij de finish van de Indy 500.
De volledige uitslag:
Pos | SP | Car | Coureur | C/E/T | RA* | Tijd achter | Verstreken tijd | Gem. Snelheid | Running/ Reason Out |
1 | 1 | 6 | Hornish Jr, Sam | D/H/F | 0 | 0 | 03:10:58.7590 | 157.085 | Running |
2 | 9 | 26 | Andretti, Marco | D/H/F | 0 | 0.0635 | 03:10:58.8225 | 157.084 | Running |
3 | 13 | 1 | Andretti, Michael | D/H/F | 0 | 1.0087 | 03:10:59.7677 | 157.071 | Running |
4 | 3 | 10 | Wheldon, Dan | D/H/F | 0 | 1.2692 | 03:11:00.0282 | 157.068 | Running |
5 | 5 | 11 | Kanaan, Tony | D/H/F | 0 | 1.6456 | 03:11:00.4046 | 157.063 | Running |
6 | 4 | 9 | Dixon, Scott | D/H/F | 0 | 3.0566 | 03:11:01.8156 | 157.043 | Running |
7 | 17 | 27 | Franchitti, Dario | D/H/F | 0 | 5.6249 | 03:11:04.3839 | 157.008 | Running |
8 | 10 | 16 | Patrick, Danica | P/H/F | 0 | 5.7263 | 03:11:04.4853 | 157.007 | Running |
9 | 8 | 8 | Sharp, Scott | D/H/F | 0 | 11.1252 | 03:11:09.8842 | 156.933 | Running |
10 | 6 | 4 | Meira, Vitor | D/H/F | 0 | 17.9554 | 03:11:16.7144 | 156.839 | Running |
11 | 12 | 20 | Carpenter, Ed | D/H/F | 1 | 4.8241 | 03:11:03.5831 | 156.234 | Running |
12 | 25 | 5 | Lazier, Buddy | D/H/F | 1 | 8.9487 | 03:11:07.7077 | 156.178 | Running |
13 | 19 | 51 | Cheever Jr, Eddie | D/H/F | 2 | 9.8972 | 03:11:08.6562 | 155.38 | Running |
14 | 18 | 52 | Papis, Max | D/H/F | 3 | 17.5984 | 03:11:16.3574 | 154.492 | Running |
15 | 7 | 55 | Matsuura, Kosuke | D/H/F | 4 | - | 03:11:38.7806 | 153.408 | Running |
16 | 28 | 12 | Yasukawa, Roger | P/H/F | 6 | 19.1722 | 03:11:17.9312 | 152.118 | Running |
17 | 24 | 21 | Lazier, Jaques | P/H/F | 7 | 11.9175 | 03:11:10.6765 | 151.43 | Running |
18 | 29 | 88 | Dare, Airton | P/H/F | 7 | 26.3152 | 03:11:25.0742 | 151.24 | Running |
19 | 32 | 98 | Jones, PJ | P/H/F | 11 | 18.4492 | 03:11:17.2082 | 148.207 | Running |
20 | 16 | 7 | Herta, Bryan | D/H/F | 12 | 4.7762 | 03:11:03.5352 | 147.598 | Running |
21 | 21 | 14 | Giaffone, Felipe | D/H/F | 23 | - | 02:59:22.5957 | 148.013 | Running |
22 | 15 | 90 | Bell, Townsend | D/H/F | 39 | - | 02:40:17.6209 | 150.661 | Suspen- sion |
23 | 26 | 17 | Simmons, Jeff | P/H/F | 48 | - | 02:27:06.7482 | 154.983 | Accident |
24 | 27 | 31 | Unser Jr, Al | D/H/F | 55 | - | 02:13:42.1823 | 162.674 | Accident |
25 | 2 | 3 | Castroneves, Helio | D/H/F | 91 | - | 01:33:05.0079 | 175.649 | Accident |
26 | 14 | 15 | Rice, Buddy | P/H/F | 92 | - | 01:33:03.5114 | 174.084 | Accident |
27 | 11 | 2 | Scheckter, Tomas | D/H/F | 135 | - | 00:52:15.3155 | 186.584 | Accident |
28 | 31 | 61 | Luyendyk Jr, Arie | P/H/F | 146 | - | 00:48:51.2477 | 165.8 | Handling |
29 | 30 | 97 | Gregoire, Stephan | P/H/F | 151 | - | 00:44:35.1638 | 164.85 | Handling |
30 | 23 | 41 | Foyt, Larry | D/H/F | 157 | - | 00:38:50.8557 | 166.033 | Handling |
31 | 33 | 18 | Medeiros, Thiago | P/H/F | 176 | - | 00:34:19.6436 | 104.873 | Electrical |
32 | 22 | 92 | Bucknum, Jeff | D/H/F | 199 | - | 00:00:51.6271 | 174.327 | Accident |
33 | 20 | 91 | Chesson, PJ | D/H/F | 199 | - | 00:00:52.6487 | 170.944 | Accident |
Toelichting:
RA: Rondes achter.