Dakar: de rustdag

Vandaag is er een rustdag voor de deelnemers aan Dakar 2006. Degene die het tot aan Nouakchott hebben gered zullen blij zijn dat ze over de helft zijn van deze editie. Dat betekent echter niet dat ze het rustig aan kunnen doen in de resterende etappes.

Er volgen nog zeven etappes na vandaag waaronder de langste van deze editie die de deelnemers morgen al moeten rijden. Van Nouakchott naar Kiffa met een special van 599 kilometer met opnieuw veel zandduinen. Dit is ook meteen de laatste grote etappe met zandduinen. Daarna trekt het hele circus weg uit Mauretanië en komen er vooral stages met veel begroeiing in Mali, Guinee en Senegal. Onder deze etappes zit ook nog een marathonetappe. Tussen S12 en S13 mag er geen assistentie worden verleend door de servicewagens. Wanneer men die marathonetappe dan ook achter de rug heeft is het echt nog maar een kwestie van uitrijden omdat dan nog alleen een special van 250 kilometer op zaterdag en het rondje rondom Lac Rosé op zondag volgt.

Motoren
Er is in de eerste week veel voorgevallen bij de motoren. Het belangrijkste moment is natuurlijk de val van Despres geweest waarbij hij zijn schouder zwaar blesseerd en iedereen hem afschreef voor de eindoverwinning. Toch hoeft dit niet het geval te zijn, de Fransman rijdt nog steeds rond en staat inmiddels alweer op een vierde plaats in het algemeen klassement. De eindoverwinning zal te hoog gegrepen zijn maar een podiumplaats behoort zeker tot de mogelijkheden.

Voor de Nederlandse Dakar volger kwam een van de belangrijkste momenten tijdens S5 naar Tan Tan. Verhoeven kreeg problemen met zijn Yamaha en werd door Marcel van Drunen naar het bivak gesleept. Hierdoor verloor hij de kans op een goed eindklassement. Toch staan er nog steeds een aantal Nederlanders hoog in het klassement na etappe acht. De beste is Henk Knuiman die nu op een knappe 21e plek staat.

Auto's
Bij de auto's leek het vanaf de eerste etappe dit jaar de kant van Volkswagen op te vallen. Maar toen men de woestijn in ging veranderen de rollen. Mitsubishi deed goede zaken en wist binnen een paar etappes orde op zaken te stellen door de eerste, tweede en vierde plek in het algemeen klassement te pakken. Smaakmaker van de eerste etappes, Carlos Sainz, kreeg in de laatste etappe veel problemen, ging terug naar het startpunt en begon toen opnieuw aan de stage. Het is duidelijk dat hij hierdoor veel plaatsen verloor. Verder was er de verrassing van de Schlesser buggy's. Na de dramatische prestaties van de Franse wagens in voorgaande edities hield niemand rekening met ze. Maar ze hebben flink aan de auto's kunnen sleutelen het afgelopen jaar en het resultaat is er naar. Magnaldi en Schlesser pakken af en toe een etappe en staan in het algemeen klassement op de plaatsen zes en zeven.

Bij de Nederlanders reed van Deyne lang goed mee maar ook bij hem ging het in etappe acht fout. Hij kwam uiteindelijk als laatste binnen op meer dan elf uur achterstand van de winnaar. Het team van Loix/Verhoef is inmiddels ook uitgevallen nadat ze de eerste etappes zeer goed hadden gereden. Een kapotte achterbrug maakte een einde aan hun deelname. Beste Nederlander in het algemeen klassement op plaats 29 is nu de ervaren Bob ten Harkel met navigator Herman Vaanholt. Het is voor beide niet de eerste Dakar en dat is goed te merken, ze rijden zich onopvallend en zonder al te grote problemen toch sterk naar voren.

Vrachtwagens
Dakar 2006 begon bij de vrachtwagens voor de Nederlanders al meteen met een domper. Doordat de DAF's van de Rooy en Bekx problemen hadden met de homologatie mochten ze niet starten. Algemeen werd aangenomen dat de kans op een Nederlandse eindoverwinnaar bij de vrachtwagens daarom dit jaar van de baan was. Maar dat was buiten Hans Stacey gerekend. De man uit Best doet pas voor de derde keer mee maar is, na aanvankelijk veel problemen te hebben in de eerste etappes, opgeklommen naar een derde plaats in het algemeen klassement. Hij heeft zeker kans op de eindoverwinning aangezien de nummer één in het klassement, Tchaguine, de laatste stages bijna twee uur van zijn voorsprong kwijt is geraakt.

Van de andere Nederlandse deelnemers in de rally hebben er niet veel de rustdag gehaald. Onder andere Anne Kies in de Ginaf heeft al op moeten geven toen zijn versnellingsbak het begaf. Alleen de equipes Elfrink en Verhoeven doen naast Stacey nog mee bij de vrachtwagens. Wel zijn er nog een aantal equipes waar Nederlanders als navigatoren of monteurs mee zijn waaronder die van Verheyden.

Van de in totaal 252 gestarte motoren zijn er nu nog 123 in de race, 52% is dus niet meer in de rally. Bij de auto's ligt het percentage uitvallers een stuk lager. Van de 184 gestarte equipes zijn er nog 110 in de race, 'slechts' 41% is dus maar uitgevallen. Bij de vrachtwagens is het percentage uitvallers het laagste met 38%. Van de 75 vrachtwagens aan de start zijn er nu nog 47 over.

Het belooft dus nog een zware Dakar te worden komende week. We zullen ook zeker niet de laatste uitvallers hebben gezien. De belangrijkste vraag voor de Nederlandse Dakar volger zal echter toch blijven: Kan Hans Stacey zijn MAN heel houden en de Kamaz trucks verslaan.

Nederlanders in het algemeen klassement na etappe acht
Motoren:

PlaatsNummerNaamMerkTijdVerschilStraftijd
1 002 COMA (ESP) KTM 30:49:20 00:00:00
21 058 KNUIMAN (HOL) YAMAHA 35:34:45 04:45:25
35 224 OOSTING (HOL) YAMAHA 40:13:21 09:24:01
37 152 VAN PELT (HOL) HONDA 40:32:08 09:42:48
42 015 VERHOEVEN (HOL) YAMAHA 42:20:49 11:31:29 03:55:00
46 154 VERCOELEN (HOL) KTM 42:49:02 11:59:42 01:25:00
47 134 DE BAAR (HOL) KTM 42:52:42 12:03:22 01:08:00
52 177 DE GROOT (HOL) YAMAHA 43:35:05 12:45:45
67 082 VAN DRUNEN (HOL) YAMAHA 46:02:50 15:13:30 05:07:00
71 109 LIST (HOL) YAMAHA 46:28:56 15:39:36
76 138 VAN DER LAAN (HOL) KTM 47:00:50 16:11:30 01:17:00
80 135 DE GROOT (HOL) YAMAHA 47:33:56 16:44:36 30:00
84 187 MEILINK (HOL) YAMAHA 48:41:00 17:51:40 36:00
88 186 VAN DER VELD (HOL) YAMAHA 49:02:21 18:13:01 58:00
90 081 POL (HOL) YAMAHA 49:59:34 19:10:14 31:00
93 108 CONIJN (HOL) YAMAHA 50:29:16 19:39:56
107 225 FRANKEN (HOL) YAMAHA 58:15:21 27:26:01
123 215 VAN BERGEIJK (HOL) YAMAHA 67:04:16 36:14:56 02:03:00

Auto's

PlaatsNummerNaamMerkTijdVerschilStraftijd
1 300 PETERHANSEL (FRA)/COTTRET (FRA) MITSUBISHI 27:43:41 00:00:00
29 422 TEN HARKEL (HOL)/VAANHOLT (HOL) LAND-ROVER 39:35:39 11:51:58
65 430 JACOBS (HOL)/JACOBS (HOL) BOWLER 48:18:59 20:35:18
71 463 VAN DEIJNE (HOL)/ROSEGAAR (HOL) MITSUBISHI 50:24:33 22:40:52 08:00
85 472 VOERMAN (HOL)/DE BOIS (HOL) BMW 55:22:27 27:38:46 01:00:00
97 435 DOLLEVOET (HOL)/POST (HOL) KIA 60:54:22 33:10:41 05:44:00
99 439 VAN VLIET (HOL)/VAN DAM (HOL) BMW 62:29:15 34:45:34 02:00:00

Vrachtwagens

PlaatsNummerNaamMerkTijdVerschilStraftijd
1 508 CHAGIN (RUS)/YAKUBOV (RUS)/SAVOSTIN (RUS) KAMAZ 35:47:23 00:00:00
3 524 STACEY (HOL)/GOTLIB (BEL)/DER KINDEREN (HOL) MAN 36:32:17 00:44:54
6 530 ECHTER (ALL)/GOBEL (ALL)/VAN DOOREN (HOL) MAN 40:53:52 05:06:29
23 549 VERHOEVEN (HOL)/WILLEMSEN (BEL)/GESTEL (HOL) MAN 56:35:13 20:47:50 01:00:00
43 566 ELFRINK (HOL)/ROBBE (HOL) MERCEDES 85:13:53 49:26:30 04:09:00
46 557 VERHEYDEN (BEL)/JANS (HOL)/VERHOEVEN (HOL) GINAF 98:51:23 63:04:00 10:07:00
Submitter:  Bron: FOK!