Hevige speculaties over nieuw team

Het nieuwe team dat volgend aan de Formule 1 wil gaan deelnemen, wordt nog steeds door mysteries omhuld. Onbekend is wie er achter het team zit, wel gaan er geruchten dat het team met het nieuwe chassis van BAR zou gaan rijden.

Vorige week maakte Honda al bekend dat zij motoren gaan leveren aan het nieuwe team, dat naar verluidt met een chassis van BAR, sinds kort eigendom van Honda, zou gaan rijden. Omdat de nieuwe V8 niet in het huidige chassis van BAR zou passen, zou het onbekende team in 2006 ook met het nieuwe chassis van BAR gaan rijden.

Volgens het Concorde Agreement mag een team echter niet rijden met een wagen van een ander team. Het Agreement spreekt echter over chassis die eigendom zijn van een ander team en rept niet over de ontwerper van een chassis, dus door het huidige chassis over te kopen, zou het team deze regel kunnen omzeilen.

Paul Stoddart sprak desgevraagd echter tegen dat deze maas in het Concorde Agreement zo makkelijk zou kunnen zijn. Hij gelooft überhaupt niet dat er in 2006 een team bijkomt in de Formule 1. Een nieuw team moet 48 miljoen dollar betalen, krijgt geen televisiegelden, geen inspraak in de ontwikkelingen binnen de sport en geen stem binnen de Formula One Commission.

Een andere theorie is dat het team geen gebruik maakt van het BAR-chassis, maar de Japanse fabrikant Dome heeft aangetrokken voor het bouwen van een wagen.

Ahmed bin Saeed Al Maktoum zou de geheime eigenaar van het team zijn. Hij is de broer van de oprichter van de A1GP en heeft in het verleden al geprobeerd om de aandelen in BAR over te nemen.

Aguri Suzuki, voormalig coureur bij onder andere Larousse, Jordan en Ligier, zou als teambaas zijn aangetrokken. Suzuki runt momenteel teams in de Indy Racing League en de Japanse GT-klasse en staat erom bekend Japanse coureurs te willen promoten. Suzuki ontkent echter alle betrokkenheid.

Als coureurs worden Takuma Sato en Anthony Davidson genoemd. Sato's positie bij BAR staat op het spel na zijn diskwalificatie in de Grand Prix van Japan en het tekenen van Jenson Button en Rubens Barrichello bij BAR. Davidson is momenteel testrijder bij datzelfde team, maar heeft in het verleden aangegeven meer te willen dan alleen testen.