Historisch: Brazilië 1993

De Braziliaanse Grand Prix van 2003 was een schoolvoorbeeld van de chaos die ontstaat als er regen valt op het circuit van Interlagos. Met zeven wisselingen in de leiding, minstens zes crashes in dezelfde bocht en een uitslag die pas dagen later officieel werd bekend gemaakt, was het een race voor de annalen. Even chaotisch was echter dezelfde race tien jaar eerder, in 1993.

De 22o Grande Premio do Brasil was de tweede race van het seizoen. In de race ervoor, in Zuid-Afrika, had Alain Prost de macht van zijn Williams laten zien door de winst te pakken met bijna anderhalve minuut voorsprong en ook in Brazilië was de Fransman oppermachtig. Hij pakte met gemak de pole position, met teamgenoot Damon Hill naast zich op de eerste startrij en rivaal Ayrton Senna recht achter zich in de McLaren.

De start was, zoals bijna altijd op Interlagos, niet zonder brokken. Senna's teamgenoot Michael Andretti kwam in contact met de Ferrari van Gerhard Berger. Andretti's wagen kwam los van het wegdek en maakte een spectaculaire buiteling over de Ferrari terwijl de twee met hoge snelheid de bandenstapels in schoven. Terwijl de marshalls de brokstukken opruimden, maakte Senna de fout door een wagen in te halen ter hoogte van de gele vlaggen en kreeg een stop and go-penalty.

Het was allemaal echter de stilte voor de storm, want in de 26e ronde barstte er een enorme regenstorm los. Binnen korte tijd stond het wegdek blank en vormden zich stromen water rond start-finish. Aguri Suzuki was het eerste slachtoffer van de omstandigheden en schreef zijn Footwork compleet af. Landgenoot Ukyo Katayama crashte slechts momenten later op hetzelfde punt.

Terwijl het zicht op de baan gereduceerd was tot het nulpunt en baanposten halsbrekende toeren uithaalden om de onfortuinlijke coureurs te helpen, maakte Prost de fout door op zijn droogweerbanden een ronde te lang op de baan te blijven. Door een miscommunicatie met zijn team dacht de Fransman dat men in de pits niet klaar voor hem was en reed de ingang van de pitstraat voorbij. Slechts enkele honderden meters later verloor ook hij de macht over het stuur en spinde de baan af, recht de gespinde wagen van Christian Fittipaldi in.

Dat was het sein voor de wedstrijdleiding om de Safety Car de baan op te sturen. Deze procedure was vrij nieuw in de Formule 1 en niet iedereen wist daar even goed mee om te gaan. Jean Alesi bleef enthousiast tegenstanders inhalen terwijl het veld achter de Safety Car reed en ook bij de herstart passeerde hij auto's voor hij over de finishlijn was gekomen. Hij kreeg hiervoor een stop and go-penalty, net als Michael Schumacher, die zich aan hetzelfde vergrijp schuldig had gemaakt.

Senna wisselde razendsnel naar droogweerbanden en wist het maximale resultaat uit de nu weer opdrogende baan te halen. Hij haalde leider Hill met gemak in en scoorde een memorabele thuisoverwinning. Het was slechts zijn tweede overwinning in Brazilië en, naar zou later blijken, zijn laatste. Een jaar later spinde hij van de baan en zorgde voor een massale uitstroom van fans, terwijl de race nog bezig was.