GP Turkije: circuit leren kennen

De Grand Prix van Turkije is voor iedereen compleet nieuw. Een goede set-up bepalen voor de race is dan ook een grote uitdaging. Het Toyota F1 team geeft inzage in hun werkwijze.

Dieter Gass, Chief Race Engineer, legt uit hoe de eerste opzet wordt gemaakt: "Voordat we naar een nieuw circuit gaan, krijgen alle teams computer data met informatie over het circuit. Met deze data worden enkele simulaties uitgevoerd met behulp van specifieke software. Je stelt hiervoor onder andere de verwachte downforce, gear ratios en vering in. Je probeert de initiële set-up te maken aan de hand van alle karakteristieken van het circuit."

"Met deze informatie bepaal je de set-up voor de eerste vrije training. Vanaf dat punt ga je verschillen tussen de teams zien. In China hebben we vorig jaar de goede conclusies getrokken en dat maakte duidelijk verschil. Voor ons lijkt het Istanbul Otodrom een vrij typisch gemiddelde downforce circuit zoals velen op de kalender. Hiervoor moet je wel de simulaties vergelijken met de eerste échte data die je krijgt als de auto's gaan rijden."

Ook Jarno Trulli geeft zijn visie op het fenomeen 'nieuw circuit': "Als je naar een nieuw circuit gaat heeft dat niet echt een groot effect op het weekend, je zorgt er alleen voor dat je op donderdag een verkenningsrondje te voet maakt. De eerste sessie op vrijdag is vervolgens om het circuit te leren kennen. Vanaf de tweede sessie verloopt de rest van het raceweekend als ieder ander.
Voordat we er zijn hebben we eigenlijk geen idee hoe het is om op het circuit te rijden. Het rechte stuk achterop het circuit lijkt lang, dus hebben we misschien een kans om in te halen aan het einde van dat stuk. Verder valt alleen nog op dat we het circuit tegen de klok in rijden. Dat betekent dat je mogelijk last van je nek krijgt, omdat de meeste circuits met de klok mee worden gereden. Er zijn enkele heuvels, maar wat blinde bochten betreft bepaal je het rempunt op vrijdag en daar wen je de rest van het weekend aan."

Tot slot Ralf Schumacher: "Als je naar een nieuw circuit gaat gebruik je de eerste sessie meestal om te wennen. In dit geval is het circuit voor iedereen nieuw, dus is dat niet echt een probleem. Ik heb nog geen simulaties gezien en de overzichten van het circuit zijn niet meer dan lijnen op een pagina. Het feit dat dit circuit heuvels heeft maakt het interessanter dan normaal. De blinde bochten zijn geen groot probleem, maar het wordt niet makkelijk om heuvelafwaarts te remmen. Op zulke circuits heb je soms de neiging om je wielen te blokkeren. Op donderdag zal ik het circuit met een scooter verkennen en daarna stap je in de auto op vrijdag en doe je je uiterste best."